سعیده محمد – ایده روز | محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در آخرین نشست شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم و در افتتاح طرح‌های مسکن‌ و واگذاری زمین همزمان با این نشست گفت: یک ماه از شهادت آیت‌الله رئیسی می‌گذرد و همچنان در کشور شاهد به ثمر نشستن تلاش‌های شهید جمهورمان هستیم.

شهید رئیسی در این سه‌ سال تلاش کرد تا تدابیر رهبر معظم انقلاب روی زمین نماند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب چنانچه این دولت ادامه پیدا می‌کرد، پیشرفت‌های خوب اقتصادی در کشور رقم می‌خورد.
تحولات بخش مسکن در دولت سیزدهم بر اساس آمار و ارقام در جهت تولید و رشد بخش مسکن، مثبت و قابل توجه است. رشد بخش مسکن و ساختمان از منفی 6.9 درصد در سال 1400 به مثبت 7.1 درصد در سال 1402 رسیده است. همچنین متوسط 20 ساله رشد بخش مسکن 2.1 درصد است و متوسط رشد این بخش در سه سال دولت سیزدهم، 3.2 درصد است. بدین ترتیب متوسط نوسازی بافت فرسوده و بهسازی و ساخت مسکن روستایی دو برابر متوسط 8 سال دولت یازدهم و دوازدهم است. از 4 میلیون ساخت مسکن در برنامه نهضت ملی مسکن، 2 میلیون و 660 هزار واحد در حال آماده‌سازی و ساخت است و واگذاری واحدهای مسکونی از 560 هزار واحد گذشته است. در آخرین واگذاری، روز گذشته همزمان با تشکیل نشست شورای‌عالی مسکن، ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد مسکونی از مجموع واحدهای نهضت ملی مسکن به متقاضیان تحویل داده شد، همچنین ۵۱ هزار و ۷۴۰ متقاضی واجد شرایط زمین برای ساخت مسکن دریافت کردند.
این واحدهای مسکونی در قالب طرح بزرگ نهضت ملی مسکن و به‌صورت حمایتی، خود مالکی، بازآفرینی، روستایی و مسکن مهر به همت وزارت راه و شهرسازی و با همکاری بنیاد مسکن و صندوق ملی مسکن در ۳۱ استان کشور احداث، تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.رویداد مهم دیگر آخرین نشست شورای‌عالی مسکن و تصویب افزایش تسهیلات ساخت مسکن از 550 به 800 میلیون تومان بود. بر این اساس، متقاضیان نهضت ملی مسکن می‌توانند برای دریافت تسهیلات این بخش تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که این سقف بعد از تصویب در شورای پول و اعتبار و ابلاغ قابلیت اجرایی خواهد یافت.در ابتدای دولت سیزدهم مبلغ تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن، 350 میلیون تومان بود که سال گذشته به 550 میلیون تومان افزایش یافت و اکنون نیز شورای عالی مسکن آن را به 800 میلیون تومان رسانده است. به این ترتیب تسهیلات ساخت در مهم‌ترین برنامه مسکن‌سازی در کشور در 3 سال 128 درصد رشد دارد.با اجرای برنامه نهضت ملی مسکن و افزایش ساخت و تولید مسکن، رکورد رشد مسکن و ساختمان بعد از 20 سال شکسته شد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن به تشریح اقدامات دولت در بخش مسکن پرداخت و گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور از ابتدای دولت تاکنون وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است و این حجم از عملیات طی این مدت نشان از عزم دولت برای عمل به قانون و تأمین مسکن متقاضیان واقعی مسکن دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال گذشته در اجرای قانون طرح جوانی جمعیت بیش از ۷۴ هزار قطعه زمین به واجدان شرایط واگذار شد و این مهم امسال نیز تداوم دارد و امروز نیز بیش از ۵۱ هزار قطعه زمین به واجدان شرایط در کشور واگذار می‌شود.
وی ادامه داد: طبق آمار، متوسط ۲۰ ساله رشد بخش مسکن مثبت ۲.۱ بوده است. در ۳ ساله دولت سیزدهم متوسط رشد مسکن و ساختمان به مثبت ۳.۲ رسیده است. همچنین در حوزه بافت فرسوده متوسط صدور پروانه ساختمانی در ۸ ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم، سالی ۴۷ هزار پروانه بوده و در ۳ سال دولت سیزدهم متوسط سالانه صدور پروانه ساختمانی بافت فرسوده ۹۴ هزار واحد است.عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین به مقایسه پرداخت تسهیلات مسکن روستایی و تأمین زمین در این دولت با دولت‌های قبل پرداخت و افزود: در بخش روستایی متوسط پرداخت تسهیلات این بخش و عقد قراردادها در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه ۸۰ هزار واحد بوده است و در ۳ سال دولت سیزدهم متوسط پرداخت تسهیلات مسکن روستایی سالانه ۱۶۵ هزار واحد ثبت شد. همچنین در بخش تأمین زمین نیز در ۸ سال دولت نهم و دهم به میزان ۱.۱ میلیون واحد زمین برای طرح مسکن مهر تأمین شد و در ۳ ساله دولت سیزدهم نیز تاکنون ۱.۱ میلیون واحد زمین تأمین شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش تأمین زمین روستایی تا قبل از دولت سیزدهم کاری انجام نشده بود. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در بخش روستایی ۵۰ هزار هکتار زمین تأمین شد و ۱۰۰ هزار قطعه زمین نیز به واجدان شرایط واگذار شد.
وی تشکیل کارگروه تنظیم بازار مسکن، بازرسی از بنگاه‌های مشاور املاک و تلاش دولت برای واسطه‌گری در بخش زمین و ساختمان را از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: با تشکیل کارگروه تنظیم بازار بیش از ۱۱۰ هزار بازرسی انجام شد و از این طریق تلاش شد تا رفتار واسطه‌ها در بازار مسکن و زمین کنترل شود. در این کار مجموعه‌هایی از جمله پلیس اماکن و سازمان تعزیرات و سایر بخش‌ها همکاری مؤثری داشتند.بذرپاش ادامه داد: تدوین و تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره یکی دیگر از اقدامات مؤثر دولت سیزدهم بوده است که با اجرای این قانون مدیریت سکوها، حذف سوداگری و تنظیم‌گری در بازار اجاره انجام می‌شود.این مقام مسئول راه‌اندازی سامانه خودنویس را از دیگر اقدامات مهم دولت در بخش مسکن برشمرد و افزود: طبق آمار تاکنون بیش از ۵۵۰ هزار قرارداد اجاره در سامانه خودنویس به‌صورت رایگان ثبت شده و امکانی فراهم است برای موجران و مستأجران تا نسبت به ثبت قرارداد در این سامانه سریع‌تر اقدام کنند. همچنین اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی که قانون آن از سال ۱۳۵۲ در کشور وجود داشت و اجرایی نشده بود در دولت سیزدهم اجرایی شد. همچنین در همین دولت ۱۸۰ هزار خانه خالی شناسایی شده به مدار بازار مسکن بازگشت.وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: در بخش تسهیلات ودیعه مسکن نیز تاکنون بیش از ۴۵۳ هزار متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کردند و چندین لایحه نیز برای کنترل بازار مسکن و تسهیلگری در این بخش منتظر در این دولت تدوین شد و در انتظار تصویب قرار دارد.بذرپاش یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم را تصویب ۲۷ نقطه ساحلی در کشور عنوان کرد و گفت: یکی از طرح‌های مترقی و بسیار ضروری تصویب ۲۷ نقطه ساحلی شامل استان‌های بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است. شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مکان‌یابی این ۲۷ نقطه را مصوب کرده و ۲ نقطه ساحلی که یکی شهر مکران مرکزی در استان سیستان و بلوچستان و دیگری شهر خلیج فارس در استان هرمزگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *