شروع دوباره لیگ بی‌ثبات

محمود رضایی ایده روز | پس از دو هفته متمرکز بودن فوتبال جهان روی دیدارهای ملی، از فردا یک‌بار دیگر حواس‌ها به سمت مسابقات باشگاهی می‌رود.

لیگ برتر ایران هم، پس از 12روز تعطیلی از پنجشنبه بازگشایی می‌شود. البته به دلیل بازی‌های پرسپولیس، سپاهان و تراکتور لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا، دیدارهای این تیم‌ها به تعویق افتاده و از جمع آسیایی‌ها فقط استقلال است که به سبب کم بودن ملی‌پوشانش، باید جمعه‌شب با ذوب‌آهن دیدار کند. این شرایط درحالی رخ داده که عوض کردن مکرر برنامه مسابقات، یک عادت همیشگی در فوتبال ایران است؛ آن‌قدر همیشگی که اگر رخ ندهد، اسبابتعجب می‌شود.
پرسپولیس، استقلال، گل‌گهر و مس رفسنجان هم همین حالا و قبل از دیدارهای معوق اعلام شده هفته هشتم، تیم‌هایی هستند که یک بازی عقب‌افتاده دارند و جدول رده‌بندی بعد از سه دیدار تازه‌ای که دچار تعویق خواهند شد، ناترازی بیشتری خواهد یافت. این درحالی است که وقتی برنامه مسابقات مرحله گروهی لیگ‌های آسیایی هم از اواخر تیرماه، به دقت مشخص و اعلام شد، سازمان لیگ این امکان را داشت که برنامه بازی‌های لیگ برتر را منطبق با برنامه لیگ‌های آسیایی مشخص سازد اما این کار صورت نگرفته، زیرا سازمان لیگ برنامه این مسابقه‌ها را هفته به هفته و گاهی هم حداکثر بازی‌های چهارپنج هفته را به‌طور یک‌جا اعلام می‌کند و کم‌دقتی به
حدی است که حتی در اعلام چندمرحله‌ای برنامه‌های خود باز دچار لغزش‌ها و برخی تساهل‌ها می‌شوند.
با کوتاه آمدن سازمان لیگ و البته فدراسیون فوتبال در این‌گونه امور و قبول درخواست تعویق مسابقات تیم‌هایی که شاید آن‌قدرها هم در این زمینه محق نبوده‌اند، لیگ ایران استحکام ساختاری خود را از دست داده و تصویر یک سازمان ضعیف و منفعل را از خود در اذهان به‌وجود می‌آورد. سازمانی که به جای قدرت، قاطعیت و دقت در ترسیم و اجرای مسابقات مورد‌نظرش با خصلت روزمرگی با وظایف خود برخورد می‌کند و تابع راهبردهای درازمدت نیست و فقط در لحظه زندگی می‌کند. در چنین بافت و ساختاری هر تیمی که پا وسط بگذارد و چیزی را از سازمان لیگ و فدراسیون بخواهد، نه‌تنها احتمال توفیقش اندک نیست، بلکه می‌تواند به‌دلیل تصمیم‌گیری‌های آنی و احوالات متغیر سران فدراسیون و سیار سران فوتبال به خواسته‌اش برسد و مسابقه‌اش به تأخیر بیفتد. در چنین مواردی باشگاه‌های معترض یا از اجرای حکم صادر شده توسط کمیته‌های مختلف فدراسیون در ارتباط با خود به کلی رهایی می‌یابند یا حداقل بخشی از مجازات‌های مقرره را لغو می‌کنند و جریمه نقدی کمتری می‌دهند و طول مدت محرومیت خود را نصف و حتی یک‌سوم زمان مقرر اولیه می‌کنند. سازمان لیگ هم مقابل این‌گونه درخواست‌ها، زبانش کوتاه و تسلیم‌پذیر است. بازگشایی لیگ برتر، ‌همه فضاهای مورد بحث را از نو مقابل چشم‌ها می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *