« ارز بریکس» چالش‌های تحریم را کاهش می‌دهد

سید محمد قیصری – ایده روز – در اجلاس اخیر بریکس، ولادیمیر پوتین رهبر روسیه از اسکناس نمادین «ارز واحد» برای کشورهای عضو این اتحاد رونمایی کرد و عنوان شد این پلتفرم می‌تواند مزایای بسیاری مانند تسریع دلارزدایی، تسهیل تجارت اعضا و کاهش تأثیر تحریم‌های غرب را محقق سازد.

راه‌اندازی پلتفرم «بریکس‌پی» برای بسیاری از فعالان اقتصادی و بخصوص آنهایی که به دنبال توسعه تجارت هستند، خبر خوشی است و فعالان اقتصادی به رویه و سیاستی که اعضای بریکس پیش گرفتند، نگاه مثبتی دارند.‌
هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه درباره دستاورد‌های اخیر اجلاس بریکس از جمله راه‌اندازی پلتفرم بریکس‌پی برای افزایش رونق مبادلات تجاری اعضای بریکس به «ایران» گفت: ارزی که توسط پوتین رئیس ‌جمهور روسیه در اجلاس سران بریکس و بریکس پلاس رونمایی شد، با هد ف کاهش نفوذ دلار و یورو در تبادلات تجاری است. البته هنوز جزئیات این نوع ارز مشخص نشده اما اگر اجرایی شود قطعاً می‌تواند اثرات مثبتی در همکاری‌های مشترک و تجارت اعضای بریکس داشته باشد. همچنین این ارز اگر از سوی
تمام اعضا همچون چین، روسیه، مصر، امارات و غیره مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند منجر به توسعه همکاری‌های مشترک شود.او ادامه داد: وقتی چند کشور بزرگ در بریکس حضور دارند، می‌توان به آینده آن و اقداماتی که در دستور کار خود قرار دادند، خوش‌بین بود. ورود ارز جدید یا ارز بریکس دررونق مبادلات غیرممکن نیست و باید دید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در مورد آینده بریکس و شرایطی که خواهد داشت، اظهار کرد: بریکس می‌تواند برای کشور تحریمی مثل ایران و روسیه بسیار کمک‌کننده و تسهیل‌کننده در امر صادرات و واردات باشد. بریکس می‌تواند امکانات خوبی را برای اعضا ایجاد کند. آنها با استفاده از پول رایج بین خودشان می‌توانند چالش‌های تحریم‌ها را کاهش دهند. او در خصوص اینکه تجار در مبادلات تجاری با اعضای بریکس دچار مشکل هستند، اذعان داشت: تمام کشورهای تحریمی در فعالیت‌های تجاری و انتقال پول چالش دارند و هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید ما مشکلی نداریم؛ اما در موضوع انتقال پول مشکلات بیشتر است. لذا ارز بریکس می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به انتقال پول را حل کند. مشکلات تجار ایرانی در نقل و انتقال پول بیشتر است چرا که می‌خواهیم این پول را تبدیل کنیم؛ در بحث‌های سنا و نیما حداقل 25 تا 30 درصد ارزش پول ما کاسته می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه افزود: وقتی که کشوری با تحریم مواجه است، هزینه پولی آن به خاطر انتقال پول، نداشتن قراردادهای محکم و امثالهم افزایش پیدا می‌کند، اگر بانک مرکزی در این حوزه ورود کند، می‌تواند بخشی از مشکلات جابه‌جایی پول را حل کند؛ بانک مرکزی به راحتی می‌تواند به تجار در این خصوص کمک کند .‌خواسته دیگر ما این است که در کنار توسعه پیمان‌های تجاری دو‌جانبه و چندجانبه، موضوع چند‌ نرخی بودن ارز تعیین تکلیف شود.‌ این امر رانت و هزینه‌های تجار و تولیدکنندگان را افزایش می‌دهد. همچنین امکان سوء‌استفاده را ایجاد می‌کند. تیز‌هوش تابان می‌گوید: آنچه که مسلم است تصمیم‌های اجلاس اخیر بریکس می‌تواند منشأ توسعه تجارت کشورمان شود.
همچنین حضور رئیس‌ جمهور کشورمان در اجلاس یاد شده زمینه‌ای را فراهم ساخت تا تجار ایرانی با شرایط بهتر و مناسب‌تری بتوانند تعاملات تجاری با اقتصاد بریکس را افزایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *