خراسان رضوی پایتخت بهینه‌سازیمصرف انرژی و مدیریت مصرف گاز است

یاسروطن پور- خراسان | معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: می‌توان امروز ادعا کرد که خراسان رضوی پایتخت بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت مصرف گاز است؛ از آن رو که استان ما از منابع گازی دور و بنابراین، مدیریت مصرف، یک امر الزامی است.

جواد خدایی در آیین افتتاحیه جشنواره کشوری همیار گاز در استان خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند توجه فرزندان نسل جدید را به مدیریت مصرف گاز جلب کند، این است که برای آنان از مضیقه‌های تامین انرژی و گرما در گذشته بیشتر بگوییم؛ این در حالی است که امروز به راحتی و تنها با باز کردن پیچ دستگاه‌های گرمایشی، می‌توان از گرما بهره‌مند شد. وی ادامه داد: به طور دقیق‌تر، در حال حاضر پالایش انرژی در پالایشگاه‌های ما در حال انجام است و گرفتاری‌ها و مشکلات گذشته برای تامین گرمایش وجود ندارد. خدایی با اشاره به سرمای سخت سال ۱۴۰۱ در خراسان رضوی عنوان کرد: آن زمان به این نتیجه رسیدیم که با توجه به سرمای موجود، ظرفیت ما برای تعطیل کردن اماکن، مدارس و… به پایان رسیده، اما به رغم انجام این کار، باز هم دچار افت فشار بودیم؛ از این رو تنها راه برای مدیریت شرایط، کاهش مصرف گاز بود.
معاون امور عمرانی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: همان زمان از همه افراد تاثیرگذار نظیر هنرمندان دعوت کردیم که این پیام را به مردم برسانند. نتیجه آن اقدام این شد که تنها در یک هفته ۳۳ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز در استان صورت گرفت و نسبت مصرف خانگی به رغم وجود سرما تغییر کرد.خدایی تاکید کرد: از همان زمان به این نتیجه رسیدیم که در کنار پروژه‌های توسعه‌ای، کاهش مصرف نه‌تنها در بخش گاز بلکه در همه بخش‌ها به ویژه بخش فرهنگی باید دنبال شود.
وی با بیان اینکه بر همین اساس می‌توان امروز ادعا کرد که خراسان رضوی پایتخت بهینه‌سازی مصرف انرژی است، تصریح کرد: این موضوع به این دلیل است که استان ما از منابع گازی دور است. همین شرایط موجب شده هم‌استانی‌های ما آرام‌آرام به یک همزیستی با این شرایط برسند.معاون امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با اشاره به برگزاری طرح همیار گاز گفت: دانش‌آموزان ما باید بدانند که اگر تنها یک درجه از میزان مصرف گاز در خانه ها کمتر شود، ممکن است یک کارخانه فعال بماند.
در واقع ما به این باور رسیده‌ایم که می‌توان با مشارکت مردم، مصرف گاز را مدیریت کرد. از همین رو امیدواریم با اجرای چنین طرح‌هایی، سال‌های آینده شاهد شکل‌گیری بلوغ مصرف انرژی در جامعه باشیم.
گفتنی است؛ طرح الکترونیکی همیار گاز از ابداعات شرکت گاز خراسان رضوی است که با پیگیری روابط عمومی شرکت ملی گاز امسال به صورت کشوری اجرا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *