آرش عبدی -مرکزی | فرزاد مخلص‌الائمه در آیین نکوداشت برگزیدگان بخش کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در سالن غدیر استانداری این استان در اراک افزود: برای نخستین‌بار روند تورم موادغذایی در استان مرکزی کاهشی شد.

وی بیان کرد: تنها چهار درصد اراضی کشاورزی استان مرکزی تا قبل از دولت سیزدهم دارای سند بود اما این آمار هم‌اکنون به ۵۰ درصد رسیده است. استاندار مرکزی ادامه داد: در حوزه یارانه اتفاق مهمی در دولت سیزدهم دخ داد و یارانه‌ای که سال‌ها به واردکنندگان پرداخت می‌شد، با شجاعت این دولت به مسیرهای شناخته شده مرسوم در دنیا و در راستای حمایت از تولیدکنندگان اختصاص یافت. مخلص‌الائمه یادآور شد: کشور در یک جنگ همه‌جانبه قرار دارد و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، علاج مشکلات جامعه، توجه به اقتصاد مقاومتی است. وی گفت: اقتصاد مقاومتی ۲ رکن دانش بنیان و مردمی دارد که این مهم در دوره دولت سیزدهم طی سه سال و حدود یک‌هزار روز خدمت، مورد توجه جدی قرار گرفت. مخلص‌الائمه یادآور شد: اقتصاد نفتی در استان مرکزی در دولت سیزدهم مسیر خود را تغییر داد و این اقتصاد شکسته شد. وی عنوان کرد: دولت سیزدهم در خصوص رفع چالش‌های منابع آبی در بخش کشاورزی اقدامات ارزنده‌ای داشت و قراردادهای بازچرخانی پساب ۱۶ استان کشور با حضور شهید جمهور در فروردین‌ماه امسال منعقد شد که استان مرکزی یکی از این استان‌ها بود.
استاندار مرکزی ادامه داد: در تامین برق تجدیدپذیر نیز اقدامات خوبی در طول سه سال گذشته صورت گرفت و قرارداد تامین یک‌هزار و ۶۰۰ مگاوات از ۱۰ هزار مگاوات هدفگذاری استان منعقد شده است.
مخلص‌الائمه عنوان کرد: کشور در مصرف، تولید و تامین برق دچار ناترازی‌هایی است که مربوط به سال‌های گذشته بوده و یک شبه ایجاد نشده است. وی گفت: دولت حدود هشت هزار میلیارد ریال پاداش سال گذشته به مشترکان کم‌مصرف برق پرداخت کرد و این میزان امسال نیز به همراه ۸۰ میلیون جایزه وجود دارد تا مردم تلاش کنند مصرف خانگی خود را کاهش دهند.
استاندار مرکزی عنوان کرد: ۱۸ درصد منابع سفر شهید جمهور به استان به بخش کشاورزی اختصاص یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم با تبریک هفته جهاد کشاورزی گفت: الگوی کشت را در برنامه های مختلف داشتیم اما در دولت سیزدهم اجرایی شد.
علی صفری افزود: مردمی سازی یارانه، افزایش خرید تضمینی گندم، منطقی کردن خرید قیمت گندم، کشت قراردادی، اجرای قانون انتزاع، توسعه شرکت‌های دانش بنیان، جهش تولید در دیم‌زارها و احیای نان کامل از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بود.
وی بیان کرد: ۵۰۰ واحد کشاورزی استان مرکزی در استان در مدت عمر دولت سیزدهم احیا شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: ۶۸ طرح مرتبط با بخش کشاورزی از ۲۱ تا ۲۷ خردادماه جاری در این استان افتتاح می‌شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: تولید بالغ بر ۱۲۰ میلیون تن در بخش کشاورزی در شرایط نابه‌هنجار از نظر اقلیمی و منابع، نشان از اقتدار تولیدکنندگان این بخش دارد.
نادرقلی ابراهیمی افزود: دنیای پیشرفته امروز از مسیر کشاورزی پیشرفته به این موفقیت رسیده و حرکت در این مسیر، نیاز امروز کشور است.
وی بیان کرد: چهار ادبیات امروز دنیا، آب، انرژی، غذا و محیط زیست است که مسیر تولید را مشخص می‌کند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور ما خشک و نیمه خشک و ابر چالش آب یکی از بحران‌های ایران و استان مرکزی است. ابراهیمی اظهار کرد: هر اقدامی که بدون توجه به زنجیره ارزش صورت گیرد، راه به جایی نمی‌برد. وی گفت: تهیه اطلس سرمایه‌گذاری بر مبنای آمایش کشور یک ضرورت است. نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: در بخش تولید محصولات کشاورزی اولویت‌ها باید در شهرستان‌ها احصا شود، البته در این راستا کار شده اما کافی نیست. ابراهیمی اظهار کرد: توجه به حفظ اراضی و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی امری ضروری است.
سه‌هزار و ۶۰۰ شهید سنگرساز بی‌سنگر در کشور وجود دارد که ۷۶ شهید آن از استان مرکزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *