« اسکوچیچ» راه و چاه‌ها را می‌شناسد

محمود رضایی ایده روز | حسن مهمی که انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید تراکتور دارد، این است که این مربی اهل کرواسی به سبب چند مقطع حضور و کارش در جامعه فوتبال ایران کاملاً با شرایط ما آشنا است و بازیکنان ایرانی و آداب و اصول آنها را می‌شناسد و بنابراین بدون هیچ‌گونه فوت وقت و مقدمه‌چینی می‌تواند وارد عمل شود و «پرشورها» را برای فصل بعدی لیگ برتر کشور آماده کند.

این چیزی است که شامل خوان‌ کارلوس‌ گاریدو، سرمربی اسپانیایی جدید پرسپولیس نمی‌شود و وی به سبب تازه‌وارد بودن به محیط فوتبال کشورمان با خصوصیات مردان ما آشنا نیست و حداقل سه‌چهار ماه زمان می‌برد که این قبیل آگاهی‌ها را به دست بیاورد و ضررهای این ماجرا امکان دارد به سرخ‌های تهرانی وارد شود و کسب نتایج ضعیف احتمالی که محصول عدم شناخت گاریدو از کیفیت بازیکنان پرسپولیس است، شاید آنها را از جاده تجدید قهرمانی‌شان به کلی خارج کند و زمینگیرشان سازد.
در مورد اسکوچیچ البته چنین نیست زیرا او در سه مقطع زمانی، قریب به 8 سال در ایران زیسته و در چند تیم کشورمان شامل ملوان انزلی، فولاد خوزستان و صنعت نفت آبادان کار کرده و می‌داند جنس و بافت فوتبال ایران چیست و به چه سازوکارهایی برای کسب موفقیت در لیگ
کشورمان نیاز است.
نقطه اوج توفیق اسکوچیچ در فوتبال ایران طی دو سالی شکل گرفت که او سکاندار تیم ملی شد و با به جای گذاشتن رکورد عالی 15 برد، یک تساوی و فقط دو شکست قاطعانه‌ترین صعود یوزها را به مرحله نهایی جام‌های جهانی طی 6 دوره راهیابی‌مان به این مرحله در سال 2022 تحقق بخشید.
اسکوچیچ با خلق‌وخوی بازیکنان ایرانی و چگونگی سروکله زدن با آنها هم آشنا است و این به او کمک می‌کند از هفته آینده که تمرینات تراکتور را برای شروع فصل جدید کلید می‌زند، راه‌وچاه را بشناسد و بداند که این تیم پرطرفدار تبریزی را چطور می‌توان از گردنه‌های سخت لیگ بیست‌وچهارم عبور داد.درست است که اسکوچیچ با سه‌چهار بازیکن تراکتور آشنا نیست و در گذشته با آنها همکاری نداشته اما با تعدادی از آنها آشنا است و کلیت این تیم و کارهای لازم برای ارتقای هرچه بیشتر آن را می‌شناسد.
او از روحیات خیل طرفداران تراکتور هم اطلاعات کافی دارد و می‌داند که در چه جایگاه حساس و دشواری نشسته و باید چه نوع فوتبالی را ارائه بدهد که محبوب هواداران باشد. همه این آگاهی‌های نسبی و کلی محصول انتخاب عاقلانه سران تراکتور و رویکرد آنها به یک مربی آشنا با فضای فوتبال ایران و واقف به فرمول‌های کسب موفقیت در آن است. به اینها بیفزایید انتقال امثال مهدی ترابی و دانیالی اسماعیلی‌فر از پرسپولیس به تبریز را و همچنین ابقای حداقل 70 درصد از نفرات فصل گذشته پیراهن‌قرمزهای تبریزی را تا دریابید، مدیران تراکتور با ارجح شمردن اسکوچیچ بر حمید مطهری که این تیم را در 6 هفته پایانی فصل پیش با کسب نتایجی قابل قبول هدایت کرد و به رتبه چهارم لیگ رساند، آن‌قدرها هم گزینش نادرستی نداشته‌اند.

خروجی‌های اسکوچیچ مشخص شدند
سرپرست مدیرعاملی باشگاه تراکتور اعلام کرد که این تیم در تابستان فعلی پنج بازیکن خروجی خواهد داشت و البته احتمال دارد نفرات دیگری هم به این لیست اضافه شود. به گفته سعید مظفری‌زاده، صفا هادی، گوستاوو واگنین، سیدمحمد حسینی، ارسلان مطهری و میلوش دلتیچ به صورت قطعی جدا شدند تا لیست بزرگسالان تراکتور تعداد سهمیه بیشتری برای خرید داشته باشد. در این بین جدایی صفا و گوستاوو باعث شده تا تراکتور امکان خرید 4 بازیکن خارجی را داشته باشد که البته یکی از این نفرات باید بازیکن آسیایی باشد. البته لیست بزرگسالان در فصل آینده 20 نفره خواهد بود و به همین دلیل سرخپوشان تبریزی فعلاً شش سهمیه آزاد خواهند داشت که احتمالاً در همین روزهای پیش‌رو این شش سهمیه پر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *