الهه بهمن آبادی -یزد | معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری یزد در جمع خبرنگاران گفت: برای حفظ و نگهداری ۹۶۰ هکتار فضای سبز شهر یزد روزانه یک میلیارد تومان هزینه می شود.

حمید رضا رحیمدل با بیان این که شهر جهانی یزد به صورت افقی شاهد گسترش و توسعه زیادی است، گفت: همین موضوع باعث شده که هزینه خدمات شهری در یزد نسبت به سایر شهرهای کشور بسیار بیشتر باشد به طوری که هم اکنون به صورت روزانه یک میلیارد تومان نیز برای جمع آوری زباله و نظافت شهر هزینه می‌شود. رحمیدل با تاکید بر این که مسئله محیط زیست، یک مسئله تجملاتی نیست بلکه یک مسئله حیاتی است، گفت: این موضوع نباید تنها در حد شعار باشد بلکه باید در عملکرد محیط زیست شهرمان شاهد ارتقای آن باشیم و این مهم نیازمند اهتمام به حوزه محیط زیست، نظافت و سلامت شهر است.
وی با بیان اینکه روزانه ۳۰۰ تن زباله در این شهر تولید می شود افزود: یکی از مواردی که باعث کاهش هزینه‌های شهری در این زمینه می شود، آمورش شهروندی به ویژه در حوزه تفکیک زباله از مبدا است به گونه‌ای که اگر هر شهروند یزدی به صورت روزانه ۱۰۰ گرم زباله را از مبدا جدا کند در نهایت ۶۰ تن زباله در مقصد جدا سازی شده است. رحیمدل سرانه تولید روزانه زباله برای شهروند در شهر یزد را ۶۸۰ گرم بیان و اظهارداشت: شهر جهانی یزد در حوزه تفکیک از مبدا زباله‌ها نیازمند جهش است ، اگر تفکیک از مبدا زباله شهر یزد از چهار درصد کنونی به ۱۰ درصد برسد ، تحولی خوبی در این زمینه رخ می دهد.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه مدیریت پسماند خشک خانگی از سال گذشته گفت: در این زمینه نرم‌افزاری به نام «بازپس» ایجاد شده که شهروندان با وارد کردن و ثبت اطلاعات، آدرس منزل و میزان زباله خشک خود، کارکنان مربوطه طبق زمان‌بندی انتخابی شهروندان به جمع اوری آنها اقدام می کنند. وی افزود: در قبال تحویل پسماند با توجه به ارزش کارشناسی شده هر نوع پسماند خشک، شهرداری مبلغی را به شهروند اعطا می‌کند که در کیف پول شهروندی برای استفاده از خدمات شهری شارژ می‌شود و یا به حساب بانکی شهروند واریز می کنند. معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری یزد با اشاره به تکمیل خط پردازش کارخانه کمپوست در سال گذشته گفت: امسال تکمیل این کارخانه با تخصیص هفت میلیارد تومان اعتبار در پایان سال راه اندازی شد و برای بهره برداری کامل و راه اندازی خط تولید کود کمپوست برای اولین بار در شهر یزد، منتظر واردات تجهیزات نهایی خریداری شده با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان هستیم. وی همچنین با اشاره به اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل اکوپارک در سال گذشته، گفت: خوشبختانه با راه اندازی سامانه‌ای شاهد اقدامات خوبی در زمینه ترویج درختکاری در شهر جهانی یزد هستیم به طوری که به نام هر مسئول و فرهیخته شهر یک درخت در این مجموعه کاشته و در این سامانه ثبت می‌شود. معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری یزد به اقدامات صورت گرفته توسط کارگروه صیانت از باغات شهر نیز اشاره و عنوان کرد: در این راستا نرم‌افزاری جهت جمع آوری اطلاعات باغات سطح شهر تهیه شد و تلاش داریم ضمن کمک به حفظ این سرمایه‌های شهر، در صورت توافق با مالکان، این باغات را به بوستان‌های عمومی جهت استفاده شهروندان تبدیل کنیم. وی همچنین با اشاره به ارتقای معاونت خدمت شهری یزد در سال جاری برگزاری همایش دوچرخه سواری برای سومین سال ،انعقاد توافق‌نامه‌ای بین نظام مهندسی کشاورزی استان و سازمان سیما و منظر و سازمان مدیریت پسماند شهر ،رونمایی از طرح آبیاری نوین و زیرسطحی شهر در بوستان امام علی(ع) ،نشست تخصصی در خصوص نگرش نو در محیط زیست شهری با حضور مدیران استانی و سایر استانها را از جمله برنامه های شهرداری یزد به مناسبت هفته محیط زیست عنوان کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *