تحقق تولید روزانه ۵.۵ میلیون بشکه نفت

سعیده محمد – ایده روز | هر ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز، سالانه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور به همراه دارد، از این رو هر اندازه که تولید نفت و ظرفیت پالایشی کشور افزایش یابد به تبع آن توان اقتصادی و منابع ارزی دولت هم بیشتر می‌شود.

افزایش معنادار تولید نفت در دولت سیزدهم و ارتقای جایگاه ایران در بازار جهانی طلای سیاه در خلال سه سال گذشته.
گزارش‌ها نشان می‌دهند که ایران با ثبت رشد ۱۹ درصدی تولید نفت و میعانات در سال گذشته، دومین کشور جهان از این نظر بوده است.
آمار منتشرشده در گزارش مرور آماری انرژی جهان که از سوی مؤسسه انگلیسی IE منتشر شده، نشان می‌دهد ایران رتبه دو جهان در افزایش میزان تولید نفت خود در سال گذشته را کسب کرده است.
همچنین تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است. ایران در سال پیش از آن ۳ میلیون و ۳۳۱ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.
رشد ۱۹ درصدی تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ که با وجود تداوم تحریم‌های غیرقانونی امریکا به دست آمده، بیش از ۱۳ برابر متوسط رشد تولید نفت دنیا در این سال بوده است.
کل تولید نفت خام و میعانات دنیا در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱.۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۸۲ میلیون و ۶۳۶ هزار بشکه در روز رسیده است.
بر این اساس، ایران رکورددار رشد تولید نفت در میان تولیدکنندگان بزرگ نفت طی سال میلادی گذشته بوده است. در واقع بیشتر تولیدکنندگان نفت در این سال نه تنها رشد تولید نداشته‌اند بلکه با کاهش تولید نیز مواجه شده‌اند. برای مثال تولید نفت خام و میعانات عربستان در سال ۲۰۲۳ کاهش ۸.۶ درصدی پیدا کرده است. تولید نفت عراق در این سال ۳.۹ درصد، کویت ۴.۳ درصد، عمان ۱.۵ درصد، امارات ۳.۴ درصد، الجزایر ۳.۴ درصد و روسیه ۱.۱ درصد کاهش داشته است. از جمله کشورهای مهمی که افزایش تولید داشته‌اند نیز می‌توان به کانادا با رشد ۱.۴ درصد، امریکا با رشد ۸.۵ درصد، آرژانتین با رشد ۱۳.۸ درصد و چین با رشد ۲.۱ درصد اشاره کرد.
کشور گویان در سال ۲۰۲۳ رشد ۴۰.۸ درصدی در تولید نفت خود داشته و در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته، هرچند تولید نفت این کشور فقط ۳۹۱ هزار بشکه در روز بوده است.
بر اساس این گزارش، ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام و میعانات دنیا طی سال میلادی گذشته بوده و ۴.۸ درصد از کل نفت خام و میعانات تولیدی دنیا مربوط به ایران بوده است.
امریکا با سهم ۱۵.۶ درصدی بزرگترین تولیدکننده در دنیا بوده و روسیه با ۱۲.۸ درصد، عربستان با ۱۱.۶ درصد، کانادا با ۶ درصد، عراق با ۵.۲ درصد و چین با ۵.۱ درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم تا ششم و قبل از ایران قرار گرفته‌اند.
در همین راستا، وزیر نفت با اشاره به پیش‌بینی رشد ۸ درصدی در بخش نفت و گاز طی برنامه هفتم توسعه گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، در افق چهارساله می‌توانیم به هدف تولید روزانه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت دست یابیم.
جواد اوجی در گزارشی از برنامه‌های توسعه‌ای اجراشده در وزارت نفت از تثبیت تولید نفت روی عدد ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با قراردادهایی که با پیمانکاران خوش‌سابقه امضا شده است، تولید نفت در سال ۱۴۰۳ به ۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای، درآمد سالانه فروش نفت کشور را ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.
وی با اشاره به پیش‌بینی رشد ۸ درصدی در بخش صنعت نفت و گاز در برنامه هفتم توسعه بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در افق چهارساله می‌توانیم به تولید روزانه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت برسیم.
وزیر نفت گفت: هر ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز، سالانه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور به همراه دارد، از این رو هر اندازه که تولید نفت و ظرفیت پالایشی کشور افزایش یابد به تبع آن توان اقتصادی و منابع ارزی دولت هم بیشتر می‌شود.
جواد اوجی با اشاره به اینکه تکیه به توان متخصصان داخلی تحولات شگرفی را در صنعت نفت رقم زده است، اظهار کرد: هر ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز که به تولید اضافه شود، سالانه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور به‌همراه دارد و همه این موفقیت‌ها و کارهای توسعه‌ای که برای افزایش تولید و صادرات نفت انجام شد در شرایط دشوار تحریم‌ها رخ داد؛ تحریم‌هایی که در بعضی از موارد تأمین آب آشامیدنی مردم را هم به آن گره می‌زدند، بنابراین معتقدم ریل‌گذاری‌های انجام‌شده در صنعت نفت برای دستیابی به افق تولید روزانه ۴ میلیون بشکه (هدفگذاری تا پایان ۱۴۰۳) است. خوشبختانه در وزارت نفت بیش از ده‌ها هزار کارشناس زبده و نخبه وجود دارد که از توان آنها استفاده می‌شود.
وی یکی از راهکارهای مطلوب برای جلوگیری از کسری بودجه و افزایش منابع درآمدی دولت را افزایش تولید نفت دانست و افزود: ذخایر هیدروکربنی مایع بیش از ۱۵۳ میلیارد بشکه است و هر چه بتوانیم تولید نفت و ظرفیت پالایشگاهی را افزایش دهیم، درآمدهای ارزی قابل توجهی به دولت می‌رسد که توان اقتصادی دولت و منابع ارزی کشور را افزایش خواهد داد.
وزیر نفت با اشاره به سفرهای بین‌شهری در تابستان و تمهیدهایی که این وزارتخانه برای ذخایر بنزین اندیشیده است، گفت: برای موضوع بنزین روش‌های غیرقیمتی پیش گرفتیم و مصرف بنزین را مدیریت کردیم.
اوجی با بیان اینکه یکی از اقدام‌های این دولت افزایش تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی بود، گفت: افزایش تولید به افزایش درآمدها منجر خواهد شد، بویژه در بخش نفت که درآمدهای ما ارزی است و این موضوع کمک شایانی به درآمدهای مالی دولت خواهد کرد.وی با تأکید بر اینکه رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سال ۱۴۰۱ عدد ۱۰درصد و در سال ۱۴۰۲ عدد ۲۰ درصد بوده است، تصریح کرد: ما تولید نفت را تا امروز به رقم روزانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسانده‌ایم. این رقم در آستانه دولت چهاردهم کاری بسیار بزرگ است که البته این ریل‌گذاری ادامه خواهد یافت.
وزیر نفت بیان کرد: از پارسال برنامه‌ریزی کرده بودیم تا پایان امسال تولید نفت به ۴ میلیون بشکه در روز برسد، بدان معنا که روزانه ۴۰۰ هزار بشکه باید به تولید نفت ما اضافه شود که همه شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران برای این هدف برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین نشست‌های متعددی با سرپرست ریاست‌جمهوری داشته‌ایم تا رفع موانع تولید نیز در این باره انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *