خدمات حمل‌ونقلی از تهران تا کربلا

آرزو برهانی-ایده روز | در روزهای منتهی به اربعین حسینی(ع) جهت تسهیل حمل‌ونقل عزاداران هم در کشور عراق ویژه زوار گنبد طلایی حرم امام حسین(ع) و هم در تهران مختص مراسم جاماندگان اربعین، خدمات ویژه‌ای ارائه می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در تشریح تمهیدات اتوبوسرانی برای راهپیمایی جاماندگان اربعین گفت: مسیرهای خدمات‌رسانی و دپوی اتوبوسرانی در ۱۱ نقطه پایتخت تعیین شده است. به گزارش «ایران»، مهدی علیزاده در این باره توضیح داد: برای پوشش مراسم پیاده‌روی در چهارم شهریور تمهیدات خاصی پیش‌بینی شده است و حداکثر تلاش خود را برای ارائه بهترین خدمت به زوار حضرت امام حسین(ع) در راهپیمایی بزرگ جاماندگان خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران افزود: برای رفاه حال شرکتش‌‌کنندگان در این مراسم خدمات‌رسانی به صورت رایگان به عزاداران راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی ارائه می‌شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: بر این اساس شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با استقرار اتوبوس‌های مورد نیاز در اطراف حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پس از پایان مراسم نسبت به انتقال رایگان شهروندان به مقاصدشان واقع در متروی کیانشهر- متروی دولت‌آباد- متروی جوانمرد- پایانه خاوران- شوش- خراسان- آزادی- راه‌آهن- نازی‌آباد- متروی شهرری- باقرشهر و کهریزک اقدام می‌کند. وی با بیان اینکه در روز اربعین از اذان ظهر تا جابه‌جایی آخرین مسافر در خدمت زائران اربعین خواهیم بود، گفت: شهروندان می‌توانند با استفاده از تمامی خطوط فعال در سطح شهر تهران، خود را به مسیر پیاده‌روی برسانند. با توجه به قرارگیری خطوط اتوبوس برقی در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی و عدم امکان ارائه خدمات، این خطوط در روز مذکور فعالیت نخواهند کرد.

تمهیدات بازگشت به ایران
علیزاده در این باره گفت: حسب ابلاغیه ستاد مرکزی حمل و نقل وزارت کشور، مسئولیت حمل زوار در محور زرباطیه تا شهر کوت و بالعکس از عمود ۶۶۲ به شهر مهران بر عهده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و قرارگاه سفینة‌النجاة است. نماینده قرارگاه مرکزی حمل و نقل اربعین حسینی در عراق افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته تیم عملیات و پشتیبانی قرارگاه سفینة‌النجاة از 15 مرداد در خاک عراق مستقر شده و فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و با توجه به ابلاغیه قرارگاه مرکزی از 22 مرداد شرکت واحد اتوبوسرانی تهران شروع به ورود ناوگان به خاک عراق کرده است.
علیزاده افزود: تاکنون براساس هماهنگی‌های صورت گرفته ورود ناوگان به خاک عراق در دو مرحله انجام شده است؛ مرحله اول ورود ۷۰ دستگاه و مرحله دوم ورود ۱۵۰ دستگاه بوده است که در 28 مرداد نیز ۳۵ دستگاه اتوبوس وارد خاک عراق شد. وی ادامه داد: حضور ناوگان اتوبوسرانی تهران به صورت آماده‌باش و در مواقع بحرانی برای جابه‌جایی زوار معزز است که تا امروز در دو مرحله زائران را تا شهر کوت انتقال داده و توانسته‌ایم مشکل جابه‌جایی آنها را در مرز زرباطیه رفع کنیم. مسئول عملیات، پشتیبانی و حمل و نقل مرزی اربعین حسینی تأکید کرد: در عمود ۶۶۲ یک تیم به همراه تانکرهای سوخت مستقر کرده‌ایم که در ۱۵ صفر مصادف با ۳۰ مرداد آمادگی کامل برای برگشت زوار به مرز مهران را داشته باشیم.

توصیه هایی برای زائران
برای پیشگیری از احتمال عرق سوز شدن بدن، از کرم‌های زینک‌اکساید استفاده کنید. مراقبت برای گم نشدن داروهای خاص، عینک طبی، سمعک و یا هر وسیله توانبخشی برای زائران ضروری است. توصیه می‌شود حتماً صابون (به صورت مایع دستشویی و یا خمیر که در داروخانه وجود دارد) در کوله‌پشتی خود قرار دهید و به طور مرتب شست‌وشوی دست‌ها فراموش نشود؛ شست‌وشوی دست‌ها شما را در برابر سرماخوردگی، ابتلا به بیماری‌های مختلف چون اسهال و استفراغ و… ایمن می‌کند. داروهای ضروری خود را همراه داشته باشید و آنها را فراموش نکنید. توصیه می‌شود نسخه داروهای مصرفی را به همراه داشته باشید تا اگر اتفاقی برای داروهای شما افتاد پزشکان بتوانند داروهای موردنیاز را تهیه کنند.
به جهت اینکه دسترسی به داروخانه و مراکز بهداشتی جهت تهیه وسایل بهداشتی در عراق بویژه شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی شاید به راحتی ممکن نباشد، بهتر است موارد موردنیاز که جزو روتین روزانه و یا مصرفی شما هست را از شهر مبدأ به همراه داشته باشید. همراه داشتن داروهایی که جنبه درمان روانپزشکی، کنترل صرع، فشار خون، بیماری‌قلبی و قند دارند؛ بسیار ضروری است و به هیچ وجه نباید مصرف این داروها قطع یا خودسرانه کم یا زیاد شود. حتماً نسخه پزشک به زبان انگلیسی به همراه مهر پزشک را به همراه داشته باشید. زائران بهتراست یک کارت شناسایی درمانی برای خود درست کنند در برگه‌ای مشخصات خود شامل نام و نام خانوادگی و نام پدر، سن، سابقه بیماری، شماره تلفن ضروری، آدرس، گروه خونی و محل استقرار خود را در این کارت نوشته به همراه عکس خود در کوله‌پشتی قرار دهند.
زائران از عادت غیربهداشتی روبوسی و دست دادن با بیماران بشدت پرهیز و مرتب دست‌های خود را پیش از غذا و پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی شست‌وشو کنند. مهم‌ترین راه انتقال آنفلوانزای فصلی، استنشاق قطرات تنفسی آلوده (عطسه و سرفه) بیماران است. توصیه می‌شود هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و پس از تماس با بیماران و هنگام عطسه و سرفه دست‌ها را با آب و صابون بشویید. با توجه به اینکه مقدار غذای ارائه شده به صورت نذری در اربعین بسیار زیاد است، لزومی به حمل مواد غذایی نیست، اما زائران برای احتیاط کمی خرمای خشک، انجیر خشک، کشمش، مغزدانه‌های آجیل و یا کشک خشک همراه داشته باشید. (کشک خشک از نظر پروتئین بسیار مناسب و انرژی زا و بهداشتی است و جلوی بسیاری از فسادهای معده را می‌گیرد.)
به دلیل احتمال گرمای هوا از مصرف غذاهای حاوی نمک زیاد خودداری کنید، زیرا مصرف نمک زیاد باعث افزایش تشنگی و از دست دادن آب بدن می‌شود و می‌تواند فرد را مستعد گرمازدگی کند.
تا حد امکان از مصرف غذاهای پرچرب و نمکی خودداری کرده تا خطر ابتلا به بیماریهای گوارشی کاهش یابد.
اگر زائر مبتلا به دیابت است، توصیه می‌شود در مصرف مواد قندی و شیرینی در طول مسیر خودداری شود.
مواد غذایی کنسرو شده را قبل از مصرف حتماً در آب بجوشانید و از مصرف مواد غذایی کنسرو شده به‌صورت سرد جداً خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *