رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان:

هدف از طرح ملی پویش ،کاهش فاصله بین دانشگاه وصنعت است


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان:
هدف از طرح ملی پویش ،کاهش فاصله بین دانشگاه وصنعت استدکتر پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی( واحد اصفهان) در نشست خبری که با موضوع اهمیت انتخاب رشته داوطلبان و نقش دانشگاه در هدایت شغلی صحیح دانشجویان برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه سال تحصیلی لازم است سیاست‌های دانشگاه را تبیین کنیم، یکی از دغدغه‌های دانشگاه آزاد این است که دانشجویان تنوع رشته‌ها را در نظر بگیرند و رسانه‌ها بتوانند در این امر به ما کمک کنند.
وی افزود: ما با بحران نیرو در برخی رشته‌ها مانند علوم دامی مواجه هستیم، زیرا فرهنگ‌سازی مناسبی برای فرزندان خود نکرده‌ایم و برخی کلیدواژه‌ها به درستی معرفی نشده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با بیان اینکه باید تا پنج سال دیگر از کشورهای دیگر مهندس مکانیک وارد کنیم، تصریح کرد: متأسفانه استقبال از برخی رشته‌ها به‌خصوص رشته‌های مهارتی مانند لیزر، مکانیک، علوم دام و فضای سبز کم است.
نجفی ادامه داد: در رشته زبان فارسی نیاز به معلم و محقق داریم و در رشته‌هایی مانند بورس، مدیریت، بیمه، شیلات و برخی رشته‌های هنری نیز به شدت نیاز به نیروی کارآمد داریم.
وی بیان کرد: در تربیت نیروی انسانی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هر دو باید رسالت خود را انجام دهند و در طرح پویش دانشجویان در حین تحصیل شاغل شده و پس از آشنایی با بازار کار، وارد بازار کار می‌شوند.
این مقام مسئول تصریح کرد: طرح پویش کمک می‌کند تا نیروی متخصص برای آینده کشور تربیت شود و ما را از مواجهه با مشکل کسری نیرو در سال‌های آینده بی‌نیاز خواهد کرد، ما از صنایع مختلف و شرکت‌های متعدد درخواست نیروی متخصص داریم زیرا کمبود آن در کشور موجب آسیب شده و در سال‌های آینده مجبور خواهیم بود از کشورهای دیگر تقاضای نیرو داشته باشیم.
نجفی بیان کرد: دو طرح پویش و نشاط، به صورت پیوست عملکردی در رشته‌های دانشگاهی عمل می‌کنند و توانسته‌ایم با انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها با شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های معتبر شغل فارغ التحصیل‌های دانشگاه آزاد اسلامی تضمین کنیم.
وی تاکید کرد: موفق شدیم بخش تحقیق و توسعه (R&D) این شرکت‌ها را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان جای دهیم تا پیوند بین دانشگاه و صنایع را بیشتر و مستحکم‌تر کنیم، این امر به ایجاد اشتغال دانشجویان تحصیلات تکمیلی کمک شایانی خواهد کرد.
وی گفت: این طرح‌ها، علاوه بر اینکه به دانشجویان فرصت می‌دهند تا در محیط‌های واقعی کار و صنعت تجربه کسب کنند، زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا مهارت‌های عملی و نظری خود را تقویت کنند، در واقع، دانشجویان با مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای شرکت‌های مختلف، نه تنها بر دانش خود می‌افزایند، بلکه با مشکلات و چالش‌های واقعی صنایع آشنا می‌شوند و برای ورود به بازار کار آماده‌تر خواهند شد.
نجفی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این طرح‌ها، کاهش فاصله بین دانشگاه و صنعت است، گفت: با اجرای این طرح‌ها، دانشگاه به‌عنوان یک مرکز علمی و پژوهشی می‌تواند نیازهای صنایع را شناسایی کرده و با تربیت نیروی متخصص، به رفع این نیازها کمک کند؛ از سوی دیگر، صنایع نیز با بهره‌گیری از توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه می‌توانند بهره‌وری و نوآوری خود را افزایش دهند.
وی تأکید کرد: همکاری نزدیک بین دانشگاه و صنایع، علاوه بر اشتغال‌زایی، موجب توسعه فناوری‌های جدید و بهبود فرآیندهای تولیدی می‌شود، این همکاری‌ها می‌توانند به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی کشور عمل کنند و موجب کاهش وابستگی واردات از خارج کشور شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: طرح‌های پویش و نشاط، با ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، به تحقق اهداف بلندمدت دانشگاه و کشور کمک خواهند کرد، این طرح‌ها نه تنها باعث ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه می‌شوند، بلکه به عنوان الگویی موفق برای سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی نیز قابل استفاده خواهند بود.
نجفی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برنامه‌های خود را برای گسترش و توسعه این طرح‌ها ادامه خواهد داد، گفت: با جذب همکاری‌های بیشتر از سوی صنایع و شرکت‌های مختلف، سعی در بهبود و تقویت این ارتباط خواهیم داشت و هدف نهایی ما، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصصی است که بتواند در مسیر توسعه و پیشرفت کشور نقش مؤثری ایفا کند.

اکبر پیرستانی، معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ، در ادامهٔ این نشست، گفت: طرح پویش ما از مرحلهٔ آزمون و خطا گذشته و به مرحلهٔ اجرا رسیده و ان شاءالله در مهر ماه امسال، ۱۲ هزار دانشجو در طرح پویش خواهیم داشت. اغلب دانشجویان ما شاغل هستند. معضل ما این است که در حوزه‌های فنی مهندسی و علوم پایه، با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.او با اشاره به اینکه یکی از قوی‌ترین دانشکده‌های کشاورزی در سطح ملی را دارند، اضافه کرد: دانشجویان ما در این دانشکده، اداره کنندهٔ بازار هستند. دانشجویان ما در رشته‌های خاک شناسی، محیط زیست، مهندسی آب و زراعت، عملکرد خوبی ارائه دادند و در این زمینه‌ها در طرح پویش نیز موفق بوده‌ایم. امیدواریم فرهنگ‌سازی شود و دانشجویان به رشته‌هایی که آیندهٔ شغلی دارند مثل رشته‌های علوم غذایی اقبال نشان دهند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما با ۶ دانشگاه مطرح مالزی تفاهم نامه داریم‌ و در زمستان گذشته دانشجویان مالزی از دانشگاه ما بازدید کردند و همگی از امکانات درجه یک و سطح علمی دانشجویان متعجب بودند. دانشجویان دانشگاه ما در رشته‌های علوم پزشکی و دندان‌پرشکی برخی اوقات رتبهٔ اول را دارند. در رشته‌هایی چون فوریت‌های پزشکی معضل وجود دارد و مسئولین علاقمندند که دانشجویان این رشته را فوراً استخدام کنند. رشته‌های اتاق عمل نیز آیندهٔ شغلی بسیار خوبی دارند. جامعه در حال پیر شدن است و این رشته ها به فرهنگ سازی نیاز دارند زیرا ،آیندهٔ شغلی خوبی دارند. ما اولین دانشگاهی هستیم که در طرح پویش، تعاملاتی با اتاق بازرگانی، ادارهٔ کار و تعاون و تامین اجتماعی برقرار کردیم. ما پیگیری قراردادهایی که در طرح پویش برای دانشجویان منعقد می‌شود، هستیم. حدوداً ۱۰ درصد از دانشجویان طرح پویش شاغل شدند و وضعیت شغلی آنها تضمین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *