سید علی حسینی-البرز | بحث ساخت سالانه یک میلیون مسکن در برنامه ششم توسعه از مواردی بود که شهرداری ها نیز در آن نقش داشتند. با توجه به وجود بافت فرسوده گسترده در کرج، این کلانشهر از جمله شهرهایی بود که ضرورت نوسازی و احداث خانه های جدید در آن بشدت احساس شده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

عملکرد موفق شهرداری کرج در این زمینه باعث شد عنوان یکی از ۱۰ شهر برتر سال ۱۴۰۲ در زمینه برنامه ریزی و اجرای پروژه های بازآفرینی و میزان صدور پروانه در بافت فرسوده به این کلانشهر اختصاص داده شود. در گفت و گویی با شهردار کرج علت این انتخاب و شیوه هایی که به تحقق اهداف ساخت و نوسازی مسکن در شهر انجامید را جویا شدیم.
اولین گام شهرداری کرج برای تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در برنامه ششم توسعه چه بود؟
با روی کار امدن دولت سیزدهم بحث ساخت سالانه یک میلیون مسکن در برنامه ششم توسعه، در دستور کار قرار گرفت. شهرداری کرج هم با توجه به مسئولیتی که به عهده داشت، موضوع تولید مسکن را مورد توجه قرار داد. در این زمینه طی سال ۱۴۰۱ دو موضوع پیگیری شد: مورد اول کمک به کاهش هزینه های ساخت و ساز بود و در بخش دوم تلاش کردیم به لحاظ سطح و سرانه هم به شهروندان کمک کنیم تا از طریق دو موضوع فوق، تشویق و ترغیب شهروندان و ساکنان بافت فرسوده به نوسازی بیشتر شود. بر این اساس بسته ای تشویقی تهیه و برای تایید به شورای محترم شهر ارسال شد. طبق این بسته عوارض صدور پروانه و همچنین واگذاری معابری که ناشی از تجمیع بودند برای مردم رایگان شد. علاوه بر این با توجه به اینکه بخش زیادی از منازل مسکونی مستقر در بافت فرسوده کرج به صورت قولنامه ای ست، موفق شدیم در قالب این بسته امتیازات و تسهیلاتی را برای دریافت سند توسط مالکان، پیش بینی کنیم.
بسته تشویقی در مرحله اجرا هم موفق بود؟ البته شورا همسو با اهداف دولت و مدیریت شهری با تصویب این بسته کمک بسیار زیادی به اجرای طرح کرد. به علاوه در مهرماه ۱۴۰۱ یک مصوبه کلی بسیار خوب درباره بافت های فرسوده توسط شورای عالی معماری و شهرسازی به شهرداری ها ابلاغ شد. این دستورالعمل در اختیار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کرج قرار گرفت تا با شرایط منطقه بومی سازی شود. با استفاده از این دستورالعمل و تصویب محلات، موفق شدیم بسته تشویقی را به همه محلاتی که بافت فرسوده در آنها واقع شده اند تعمیم دهیم تا در دو عرصه مالی و ضابطه ای مورد تخفیف و تشویق قرار گیرند. طبق دستورالعمل بومی شده شورای عالی شهرسازی و معماری در کرج، مصوب شد املاک واقع در بافت فرسوده که دارای حد تفکیک مورد نظر ما بودند، علاوه بر دریافت یک طبقه مازاد، کاهش سطح پارکینگ داشته باشند. همچنین تلاش کردیم یک سری ضوابط فنی را برای تسهیل ساخت و ساز در اختیار شهروندان قرار دهیم. این موضوعات باعث شد استقبال شهروندان از ساخت و ساز در بافت فرسوده به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.
گام های بعدی شهرداری برای تحقق این هدف چه بود؟
مهمترین اصل برای اینکه بتوانیم طرح ها و برنامه های مد نظرمان را به خوبی به اجرا در بیاوریم، اطلاع رسانی صحیح به ساکنان بافت های فرسوده درباره مشوق ها و طرح ها بود. برای این منظور کارگروهی از مناطق، سازمان های عمران، فناوری اطلاعات، سرمایه گذاری و همچنین معاونت های شهرسازی و معماری، فنی و عمرانی و مالی و اقتصادی تشکیل شد تا با اطلاع رسانی کامل و دقیق شهروندان را در جریان طرح قرار دهند.
علاوه بر این میز خدمت را در همه مناطقی که دارای بافت فرسوده بودند مستقر کردیم تا از این طریق جلوی سردرگمی مردم و مخاطبان برای پیگیری امورشان گرفته شود. این اقدامات باعث تسهیل و تسریع قابل توجهی در اجرای اقدامات مربوطه شد.
با انجام این اقدامات چند خانه در بافت فرسوده بازسازی شد؟
ما در سطح بلوک های فرسوده پارسال حدود ۱۱۰۰ واحد نوسازی داشتیم که رشد ۸۰ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد. ضمن اینکه با تصویب محلات بافت فرسوده، تولید مسکن در سطح محلات مذکور به حدود ۳ هزار و ۷۰۰ واحد رسید و این در حالی است که سهم کرج برای تولید مسکن در بافت فرسوده برای هر سال دو هزار و ۱۵۸ واحد بوده است؛ این رشد قابل توجهی را نسبت به سهمیه ابلاغ شده به شهرداری در قالب برنامه ششم توسعه نشان می دهد. همین امر باعث کسب رتبه برتر شهر کرج میان سایر شهرهای کشور شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *