سید محمد قیصری – ایده روز – احیای بافت‌های فرسوده در سه دهه گذشته موفقیت چندانی نداشته و دولت‌ها بیشتر در این زمینه شعار دادند تا عمل، اما دولت سیزدهم برای نوسازی بافت‌های فرسوده با ۲ هدف اجرای واحدهای مسکونی مورد نیاز مردم و مقاوم سازی این بافت‌ها برای افزایش تاب‌آوری تاکید کرد.

در دولت قبل احیا و بازسازی بافت فرسوده در قالب طرح «مسکن امید» مطرح و مقرر شد دولت و شهرداری با مشارکت انبوه‌سازان و بلندمرتبه‌سازان آن را اجرایی کنند. به بیان ساده قرار بود دولت و شهرداری با فراهم کردن زیرساخت‌ها، بخشودگی مواردی مانند هزینه صدور پروانه یا هزینه‌های زیرساختی آب و برق و غیره پیمانکاران را ترغیب به ورود به مساله بافت فرسوده تهران کنند.
اما این موضوع هم مانند بیشتر مسائل در حد حرف باقی ماند و اخبار کم یا ضد و نقیضی از اصلاح بافت فرسوده و بهتر شدن سطح زندگی مردم ساکن این مناطق به گوش رسید. در حالی که افراد کمی تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را دریافت کرده بودند، بانک‌های عامل نیز عمدتاً از پرداخت وام مصوب دولت وقت در این زمینه خودداری می‌کردند و مردم نیز از بالا بودن نرخ سود وام نوسازی گلایه‌ داشتند.
با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی دولت در بخش مسکن در کنار اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گرفت.
تولید مسکن در بافت‌های شهری همواره مورد تاکید دولتمردان بوده است و این اهمیت را به دلیل داشتن خدمات زیربنایی لازم در شهرها و همچنین با هدف مقاوم سازی و افزایش تاب‌آوری مطرح کرده‌اند. مجموعه وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم نیز در ابتدای شروع به کار خود با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و قانون جهش تولید مسکن، نوسازی را بخشی از اهداف کلان پروژه نهضت ملی مسکن عنوان کرد و در همین راستا گام‌های اجرایی و عملیاتی برداشت.
تدارک مشوق‌های متعدد برای ساکنان بافت‌های فرسوده و همچنین سازندگان، نرخ پایین‌تر سود تسهیلات بانکی نسبت به دیگر روش‌های ساخت و همچنین تدوین ضوابط و مقررات متعدد برای بافت‌های متنوع شهری در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهریریال بخشی از اقداماتی بوده که مجموعه وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان متولی اصلی بر آن اهتمام ویژه داشته است.
این اقدامات تا آنجا پیش رفت که در دولت سیزدهم رکورد ۳۰ ساله نوسازی مسکن در بافت فرسوده شکسته شد، به‌طوری‌که در نخستین جلسه قرارگاه مسکن که با حضور «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، آمار صدور پروانه ساخت ۱۲۳ هزار واحد بود، اما اکنون این آمار از مرز ۲۷۷ هزار واحد عبور کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *