صدیقه مدنی پور-اصفهان | یخچال فریزر مهمترین وسیله برقی در هر خانه است که ۲۴ ساعت شبانه روز کار می کند و سهم مهمی در مصرف برق خانوارها دارد؛ در سال‌های اخیر استفاده از دستگاه یخچال فریزر به طور فزاینده‌ای رواج پیدا کرده است؛ برای مدیریت مصرف انرژی لازم است توجه ویژه ای به یخچال خانه داشته باشیم.

امیر موحدی، دکتری مهندسی برق با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند با تعویض یخچال فرسوده و قدیمی با نوع راندمان بالا، به طور میانگین مصرف انرژی سالانه هر یخچال فریزر را از ۷۳ کیلووات ساعت در هر ماه تا ۳۳ کیلووات ساعت در هر ماه کاهش دهند گفت:
بر اساس همین داده‌های علمی می‌توان اینگونه بیان کرد که مصرف برق یک دستگاه یخچال فریزر قدیمی که دارای مصرف به مراتب بالایی است، در مناطق عادی و در ایام غیر گرم سال ۳۶.۵ درصد الگوی مصرف را در بر می‌گیرد و یخچال فریزر‌های با راندمان بالا نیز ۱۶.۵ درصد الگوی مصرف برق یک خانواده را به خود اختصاص می‌دهند.
وی تصریح کرد:همچنین در مناطق عادی و در فصل گرم سال که الگوی مصرف برق به ۳۰۰ کیلووات افزایش می‌یابد، سهم برق یخچال فریزر‌های قدیمی از الگوی برق خانوار به ۲۵ درصد و سهم یخچال فریزر‌های با راندمان بالا به ۱۱ درصد کاهش پیدا می‌کند. ناگفته پیداست که در مناطق گرمسیری با الگوی مصرف برق تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت، این سهم به مراتب پایین‌تر و ناچیزتر می‌شود. جالب‌تر اینکه در فصل گرم سال جاری و با توجه به اجرای طرح پاداش ۲۰ برابری صرفه‌جویی در مصرف برق، اگر مشترکان دارای یخچال فریزر قدیمی یخچال خود را با یخچال‌های با راندمان بالا تعویض کنند، ماهانه چیزی بین ۳۰ تا ۴۰ کیلووات در مصرف برق خود صرفه‌جویی کرده‌اند که بر اساس همین میزان صرفه‌جویی بسته به سایر مصارف خانگی به ازای هر کیلووات بین ۵۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان از وزارت نیرو پاداش دریافت خواهند کرد..
این کارشناس برق در ادامه خاطر نشان کرد:شاید پیش از هر اقدامی توجه به برچسب انرژی در انتخاب یخچال و فریزر دقت در استاندارد و موارد ایمنی و مصرف انرژی است و بهینه‌ترین حالت انتخاب یخچال و فریزر با شاخص A و +A ضروری است، بعضی از خانواده‌ها با خرید یخچال و فریزر جدید، بازهم از مدل قدیمی آن استفاده می‌کنند. غافل از این‌که یخچال‌های قدیمی بسیار پرمصرف هستند و باعث ۲ برابر شدن مصرف برق خانواده می‌شود. علاوه‌براین برفک‌های یخچال و فریزر را به طور منظم آب کنید، زیرا با افزایش قشر برفک، مصرف انرژی بالا می‌رود، با انتخاب یخچال‌های مجهز به سیستم برفک‌زدای اتوماتیک (NoFrost)، مصرف برق بدون دخالت مصرف کننده کاهش می‌یابد.موحدی درپایان تصریح کرد:وقتی یخچال یا فریزر در کنار دستگاه‌های گرمازا مثل اجاق گاز، آبگرم کن، شوفاژ و همچنین زیرنور مستقیم خورشید قرار داشته باشد، مصرف انرژی آن افزایش می‌یابد، لذا اگر مکان مناسب دیگری برای یخچال فریزر در آشپزخانه وجود ندارد، با یک پوشش مناسب (عایق حرارتی) یخچال فریزر را از حرارت و گرما حفظ کنید.
علاوه بر این فضای پشت یخچال و فریزر برای گردش هوا باید حداقل به اندازه ۱۰ سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته باشد. ضمنا لازم است لوله‌های پشت یخچال و فریزر حداقل سالی دوبار گردگیری شود. رعایت این موارد سبب انتقال حرارت بهتر بین هوا و لوله‌ها خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *