مجید خطیبی -ایلام | در آستانه 20 خرداد روز ملی فرش قرار داریم فرصت را مغتنم شمرده ، پای صحبت یکی از هنرمندان فرش خطه ملکشاهی ایلام جناب آقای حجت تقی ملکشاهی نشستیم .و از تجربیات ارزشمند این هنرمند بهره مند خواهیم شد .

جناب آقای حجت تقی ملکشاهی که ریاست شعبه این شرکت را در استان ایلام نیز برعهده دارد با روحیه ای مثال زدنی استقبال نموده و از رسانه به عنوان یک عامل در توسعه پایدار نام می برد .. وی تاریخچه تاسیس شرکت فرش ایلام را سال 1359 – 1360 ذکر کرد که بارقه هایی از امید و تعمیم وتوسعه فرش در ایلام جوانه زد ، بیان کرد وی تاریخچه فرش ایران را 80 ساله بیان کرد و ادامه داد تمام مراحل تولید نظارت و فروش محصول توسط این مدیریت برنامه ریزی و عملیاتی می شود . حجت تقی ملکشاهی رئیس شرکت سهامی فرش ایران شعبه استان ایلام در گفتگوی اختصاصی با ایده روز ایلام ضمن ابراز رضایت از دست اندرکاران تولید فرش در ایلام خاطرنشان کرد فرش ایلام ایلام یک برند کشوری است و جایگاه ویژه ای دارد . وی افزود : رسانه یک ابزار مهم و فراگیر است که به مدیران کمک می کند صنعت فرش به جهانیان معرفی و به جایگاه اصلی خود نائل شود. رئیس شرکت سهامی فرش ایران شعبه استان ایلام افزود: استان ایلام از دیرباز مهد تمدن ،فرهنگ هنر و اندیشه بوده است و با پیشینه تاریخی خود حرفهای زیادی برای گفتن داردوصنعت فرش از دیرباز یکی از تولیدات مردم این سامان بوده است . رئیس شرکت سهامی فرش ایران شعبه استان ایلام افزود : سالهاست استان ایلام در صنایع دستی و فرش می درخشد و نگینی ارزشمند در ایران اسلامی به حساب می آید. وی افزود : این اداره با کمک بخش خصوصی در تولید نظارت و فروش فرش فعالیت دارد و پس از تولید تا انتقال به مرکز به فعالیت می پردازد .
رئیس شرکت سهامی فرش ایران شعبه استان ایلام خاطر نشان کرد اگر به استان ایلام توجه بیشتری شود می تواند مهد فرش ایران باشد . وی گفت : این شرکت متولی تولید فرش در استان ایلام است و محدوده جغرافیایی از تنگ کوشک تا فکه در نوار مرزی 425 کیلومتر با کشور همسایه عراق در بردارد به فعالیت می پردازد . رئیس شرکت سهامی فرش ایران شعبه استان ایلام در زمینه پرداخت حق الزحمه فرشبافان اظهار داشت : ناظران شرکت در مراحل اول پس ازنصب دارقالی و تحویل نخ ، نقشه و ابزار مورد نیاز ، کار خود را شروع نموده و ناظران پس از نظارت بر حسن اجرای طرح ، مطالبات آنان را در چند فاز به آنان پرداخت می کنند. وی ابراز امیدواری نمود ، فرش های بافته شده در پایان کار از آنان خریداری و به مرکز انتقال ، یافته تا محصولات و صنایع دستی آنان فروخته شود.
وی دغدغه مهم این شرکت و صنعتگران فرش را تحریمهای ظالمانه استکبار جهانی علیه ایران اسلامی بیان داشت که هرچند خساراتی در بعد تجارت و بازرگانی به ما وارد نموده ولی به همت مردان و زنان تلاشگر این سامان و برخورداری ازاقتصادی پویا ، نقشه های آن به شکست منجر میشود. رئیس شرکت سهامی فرش ایران شعبه استان ایلام در ادامه یکی از مزیت های مهم استان ایلام را تولید مرغوب فرش درشهرستانهای استان به ویژه بدره بیان کرد برشمرد و افزود بیش از یک هزار نفر در استان ایلام به تولید فرش اشتغال دارند و شهرستان بدره حدود 200 فرش باف دارد که بیشترین آمار جمعیتی فعال حوزه فرش استان را به خود اختصاص داده است .. وی افزود : استان ایلام به اندکی توجه بیشتر نیاز دارد که بتواند در سطح جهانی و همچنین بازارچه های مرزی فعالیت خود را تعمیم دهد ودر تجارت چمدانی هم نقش آفرینی نماید . تقی ملکشاهی میزان تولید فرش در حوزه مدیریت فرش این مجموعه رانزدیک 500 متر مربع شامل 100 تخته ذکر کرد است و ابراز امیدواری نمود که می توانیم سقف تولید را تاحدود 800متر مربع ارتقا ء دهیم. وی در بخش دیگری از این گفتگو ادامه داد که در جوامع کمتر توسعه یافته یکی از مهمترین چالشها آسیب های است ، که ناشی از بیکاری و عدم اشتغال پایدار است و این صنعت می تواند با تشویق مادران و دختران به کسب مهارت هنر اصیل فرشبافی ، هم منبع درآمدی برای خانواده باشد و هم از آسیب های اجتماعی جلوگیری نماید .
رئیس شرکت سهامی فرش ایران شعبه استان ایلام نمونه فرشهای تولیدی را چله ابریشم ، کرک و گل ابریشم ذکر کرد و خاطرنشان کرد فرش های مذکور دارای اندازه هایی از یک و نیم ذرع تا 12 متری را شامل می شود . تقی ملکشاهی افزود : علی رغم کمبود نیروی انسانی در سطح استان ولی این مدیریت با 7 نفرپرسنل امورات مختلف محوله از راه اندازی اولیه تا پایانکار وتعامل با فرشبافان شاغل را به نحو احسن انجام می دهد . وی در پایان افزود این شرکت در حال حاضربه موجب سیاستهای درون سازمانی زیر نظر موسسه مالی و اعتباری ملل به فعالیت می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *