میادین گازی در انتظار زبانه کشیدن شعله‌ها

سید محمد قیصری – ایده روز – وزارت نفت به دلیل نقش آن در تأمین بخش زیادی از بودجه کشور اهمیت فراوانی دارد به همین دلیل کسی که بر مسند وزارت می‌نشیند باید با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، انتقال و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته بتواند میزان تولید و صادرات نفت و گاز را از سویی فراهم کرده و از سوی دیگر با ساخت پالایشگاه و بهینه‌سازی مصرف محصول پتروشیمی بیشتر را تولید و به بازارهای جهانی صادر کند.

البته همه اینها در صورتی محقق می‌شود که وزیر نفت دولت چهاردهم بتواند با دور زدن تحریم‌ها و افزایش خریداران، نفت بیشتری را به فروش رسانده و ناترازی بنزین را برطرف کند.
محمدعلی قدیری، کارشناس حوزه انرژی درخصوص لزوم توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور و اینکه این موضوع باید در دستور کار دولت چهاردهم قرار داشته باشد، تصریح کرد: پتروپالایشگاه‌ها از این جهت که افزایش درآمدهای صادراتی کشور را تضمین می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این روش، به جای اینکه نفت خام را صادر کنیم و درآمد اندکی به دست
بیاوریم، آن را تبدیل به محصولات باارزش‌تری مانند بنزین، گازوئیل و فرآورده‌های پتروشیمیایی می‌کنیم و چندبرابر ارزش افزوده به دست می‌آوریم.
وی ادامه داد: تولید محصولات نهایی و فروختن آنها به جای نفت خام به لحاظ گسترش بازارها نیز برای‌مان مهم است. این تولیدات بازار گسترده‌تری نسبت به نفت خام دارد و فروش آنها راحت‌‌تر است.
در شرایط تحریم مجبور هستیم نفت را با قیمت تخفیفی بفروشیم یا آن‌ را تهاتر کنیم تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. اما محصولات پتروشیمیایی و فرآورده‌ها قابلیت تحریم کمتری دارند و می‌توانیم با قیمت‌های بالاتری آنها را به فروش برسانیم.
در همین خصوص علی اصغر زرگر، کارشناس حوزه انرژی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه نفت در حوزه بالادستی است به طوری که طی دهه‌های گذشته شاهد عدم سرمایه‌گذاری کافی در زمینه کشف و استخراج نفت و رساندن آن به پالایشگاه‌ها بوده‌ایم. وی افزود: به همین دلیل شاهد آن هستیم که سطح برداشت از چاه‌های نفت کشورمان با افت محسوسی روبه‌رو شده است. این کارشناس حوزه انرژی خاطر نشان کرد: مشکل دوم ناترازی بنزین است که کشورمان را مجبور می‌کند تا میلیاردها دلار صرف واردات آن کنیم این در حالی است که باید به سمت احداث پالایشگاه‌های بیشتری
در سال‌های پیش رو برویم.محمد حسین عادلی، دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) نیز دراین باره می‌گوید: امروز نفت و گاز ما بیش از هر چیزی نیازمند یک برنامه برای سرمایه‌گذاری و افزایش تولید است.
فرسودگی، استهلاک تجهیزات و چاه‌ها از یک‌سو و شرایط مالی و بین‌المللی از سوی دیگر سبب بحران‌های ناترازی شدید در این صنعت شده است و وزیر نفت باید برنامه‌هایی برای مقابله با این چالش داشته باشد.
عادلی ادامه داد: با توجه به تحولات بین‌المللی و دوران‌گذار به سوخت‌های تجدیدپذیر زمان آن است که ثروت زیرزمینی را تبدیل به ثروت‌های پایدار و مولد کنیم که این اقدام در پرتو افزایش تولید و سرمایه‌گذاری میسر می‌شود، خوشبختانه کاندیدای وزارت نفت مشکلات را درست تشخیص داده و از پس این کار بر می‌آید.
امین کاوه، کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه وزیر نفت دولت چهاردهم با چالش‌ها و فرصت‌های مهمی در صنعت نفت و گاز ایران مواجه است و باید مجموعه‌ای از اقدامات کلیدی را انجام دهد تا بتواند این صنعت را به نحو مطلوب مدیریت کرده و ارتقا دهد، گفت: برخی از مهم‌ترین اقداماتی که او باید انجام دهد شامل افزایش تولید و صادرات نفت و گاز، توسعه زیرساخت‌ها و بهبود فناوری، تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی، توسعه پالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی، مدیریت بهینه منابع و کاهش هدررفت انرژی می‌شود.
وی افزود: مواجهه با تحریم‌ها، تعامل با سایر نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای، حفظ محیط زیست و توجه به پایداری و حمایت از نیروهای انسانی و ارتقای دانش از دیگر مواردی است که وزیر نفت دولت چهاردهم باید نسبت به آن حساس باشد.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: با توجه به نیازهای داخلی و همچنین برای افزایش درآمدهای ارزی کشور، وزیر نفت باید برنامه‌هایی را برای افزایش تولید
نفت و گاز پیاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *