کشتزارهای نیشکر؛ میراثی از مقاومت ونشانه‌ای از امید

معصومه عامری-خوزستان | بخش‌هایی از زمین‌هایی که امروز به کشتزارهای سرسبز نیشکر تبدیل شده‌اند، چند دهه پیش صحنه یکی از بزرگ‌ترین عملیات نظامی دوران دفاع مقدس بودند؛ عملیاتی که به قلب تپنده نبردهای جنگ تحمیلی تبدیل شد. عملیات بیت‌المقدس باهدف بازپس‌گیری پنج هزار کیلومترمربع از خاک ایران انجام شد و علاوه بر خارج‌کردن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از بُرد توپخانه عراق، تأمین مرز بین‌المللی و آزادسازی جاده راهبُردی اهواز به خرمشهر را به همراه داشت.

بخش‌هایی از زمین‌هایی که امروز به کشتزارهای سرسبز نیشکر تبدیل شده‌اند، چند دهه پیش صحنه یکی از بزرگ‌ترین عملیات نظامی دوران دفاع مقدس بودند؛ عملیاتی که به قلب تپنده نبردهای جنگ تحمیلی تبدیل شد. عملیات بیت‌المقدس باهدف بازپس‌گیری پنج هزار کیلومترمربع از خاک ایران انجام شد و علاوه بر خارج‌کردن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از بُرد توپخانه عراق، تأمین مرز بین‌المللی و آزادسازی جاده راهبُردی اهواز به خرمشهر را به همراه داشت. پس از پایان جنگ، تلاش‌ها برای بازسازی و آبادانی خوزستان آغاز شد. از جمله این اقدامات، پاک‌سازی مناطق مین‌گذاری شده و آلوده به خمپاره بود. این گام‌ها برای بازگرداندن زندگی به زمین‌هایی که زمانی میدان نبرد بودند، حیاتی بودند. با پایان پاک‌سازی، طرح شکل‌گیری توسعه نیشکر به تصویب رسید و بخشی از این اراضی که روزی شاهد جان‌فشانی و ایثار بودند، به کشتزارهای سبز نیشکر تبدیل شدند.

سنگر دفاع دیروز، سنگر تولید امروز
در این میان، دو کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر و میرزا کوچک‌خان که در جاده خرمشهر واقع شده‌اند، به سنگری جدید برای تولید و اقتصاد مقاومتی بدل شدند. این دو مجموعه نه‌تنها در افزایش تولید داخلی و اشتغال‌زایی نقش بسزایی ایفا کردند، بلکه نمادی از اراده ملت ایران برای بازسازی و نوسازی سرزمین خود پس از جنگی ویرانگرند. این کشتزارهای نیشکر، امروز یادآور روزهای سخت جنگ و بازگشت به زندگی دوباره‌اند؛ زمینی که روزی سنگر دفاع مقدس بود، امروز سنگر تولید و توسعه.
تا چند سال پیش، در این واحدهای نیشکری، هرازگاهی خمپاره و گلوله‌ای عمل‌نکرده پیدا می‌شد؛ گاهی دستگاه برداشت نیشکر (هاروستر) هنگام کار به مهمات باقی‌مانده از زمان جنگ برخورد می‌کرد و عملیات برداشت تا حضور گروه خنثی‌سازی متوقف می‌شد. علاوه بر این کشت و صنعت‌ها، اراضی کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی نیز در جاده اهواز به آبادان، محل اقامت رزمندگان ایران اسلامی و سازماندهی عملیات بود. این عملیات در پنجم مهر ۱۳۶۰ باهدف حصر آبادان آغاز شد و پس از ۴۲ ساعت، با موفقیت کامل به پایان رسید. این نخستین موفقیت سرنوشت‌ساز ایران در جنگ تحمیلی بود که بازتاب وسیعی در داخل و خارج کشور پیدا کرد. کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه هم در دوران دفاع مقدس مامن رزمندگان بود؛ منطقه‌ای در حصار نیشکرها که بوی خون و خمپاره گرفت. از خاک این منطقه، پنجاه و هفت دلاورش به افلاک رسیدند و خونِ «ابوتراب‌ها» در پهنه کشتزارهای سرسبزش، شوری شیرین افکند. غیرت «عباس‌ها» و «رحمان‌ها» زیر بمباران بی‌محابای بعثی‌ها و موج خمسه‌خمسه عراقی‌ها بر تأسیسات نیشکر، شرافت و مردانگی را بر تاریخ هفت‌تپه حک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *