انتشارلیست کالاهای ممنوعه وارداتی

ســخنگوی وزارت صنعت با بیان اینکه تعداد کدهای تعرفه کالاهای ممنوعه وارداتی از ۱۳۹۹کد در سال ۱۳۹۷به ۱۵۵۰کد در سال جاری رسیده، گفت که ۶۰۰ردیف تعرفه نیز در حال حاضر در گروه ،۲۷مشمول ممنوعیت موقت هستند. سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه تعداد کدهای تعرفه کالاهای ممنوعه وارداتی از ۱۳۹۹کد در سال ۱۳۹۷به ۱۵۵۰کد در سال جاری رسیده، گفت که ۶۰۰ردیف تعرفه نیز در حال حاضر در گروه ،۲۷مشمول ممنوعیت موقت هستند و برخی کد تعرفه های دارای اقلام مشترک با اقلام دارای مشابه تولید داخل نیز مشمول بررسی ثانویه و سختگیرانه در زمان ثبت سفارش قرار گرفته است. امید قالیباف با اشــاره به اقدامات انجام شــده برای حمایت از تولید داخل که ممنوعیت واردات کالاهای غیر ضرور و لوکس یکی از آنها اســت، اظهار کرد: دراین راستا و با توجه به شرایط کشور، از سال ۱۳۹۷بر اساس تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور، ورود اقلام غیرضرور و لوکس شامل ۱۳۳۹قلم کد تعرفه ممنوع شد. با بررسی های بعدی و لزوم به روزرسانی فهرست یاد شده و افزودن اقلام دارای تولید داخل، تعداد کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در پایان سال ۱۳۹۷ به ۱۳۹۲ردیف تعرفه رسید.
سخنگوی صمت با بیان اینکه فهرست کالاهای مشمول با توجه به داخلی سازی محصول و ســایر متغیرها و همچنین شکسته شدن سرفصلها به کد تعرفه های دقیق تر، هر سال بازنگری می شود گفت: در پایان سال ۱۳۹۸تعداد کالاهای مشمول منع وارادت به ۱۵۱۹ردیف تعرفه، در سال ۱۳۹۹به ۱۵۳۹ردیف، در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۳۷ردیف و در سال جاری نیز به ۱۵۵۰ردیف تعرفه رسید.وی با اشاره به اینکه از جمله اقلام ممنوعه گروه چهارم کالایی، شامل پوشاک،لــوازم خانگی، محصولات کشــاورزی دارای تولید داخل و لوکس و اقلام مصرفی غیرضرور مانند آلات موســیقی اســت، تصریح کرد: علاوه بر این ممنوعیت های دائم، تعداد ۶۰۰ردیف تعرفه نیز در حال حاضر مشــمول ممنوعیت موقت شده که فهرســت این اقلام با توجه به درخواست بازرگانان، نیاز کشور و نظر تخصصی نهادهای مسئول، قابل بسط و یا تحدید است.به گفته این مقام مسئول از سال۱۳۹۷ تاکنون ممنوعیت واردات برای این تعرفه ها، طبق ضوابط در فرآیندها و سامانه های تجارت خارجی شامل سامانه جامع تجارت، سامانه های بانک مرکزی و سامانه های گمرکی اعمال شده است. سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد که در کنار این ممنوعیتها، برای اطمینان از اســتفاده حداکثری ظرفیتهای تولید داخلی، برخی کد تعرفههای دارای اقلام مشترک با اقلام دارای مشابه تولید داخل نیز مشمول بررسی ثانویه و سختگیرانه در زمان ثبت سفارش قرار گرفته است.
از سال ،۱۳۹۷با افزایش نرخ ارز، واردات طیف وسیعی از کالاها ممنوع اعلام شد. جدیدترین لیست کالاهای ممنوعه وارداتی در اینجا قابل مشاهده است. گفتنی است؛ دو گروه کالایی ۴و ۲۷که مشمول ممنوعیت واردات هستند، در این لیست اعلام شدند. در گروه کالایی چهار، ۱۵۵۰قلم کالا مشمول ممنوعیت واردات شــدهاند. این گروه، کالاهای لوکس یا دارای تولید مشابه ساخت داخل را شامل میشود که بر اساس مصوبه سران قوا در سال ۱۳۹۷و اختیاری که به وزیر صمت برای افزایش تعداد این کالاها داده شــد، ورود آنها به کشــور ممنوع شده است. گروه ۲۷نیز مجموعه کالاهایی است که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت در فهرســت کالاهای ممنوع برای واردات قرار گرفته اند و ۶۰۰قلم کالا را شامل می شــود. این کالاها با مجوز دفاتر تخصصی وزارت صمت مجوز واردات دریافت می کنند. برخی صیفی جات و محصولات کشاورزی، انواع چای، غذا برای
سگ و گربه، انواع صابون، کف پوش و پادری، انواع زیورآلات چرمی، صنایع دستی، لباسهای زنانه و دخترانه، مردانه و پســرانه، پتو و زیرانداز ســفری، عصا، شلاق و تازیانه، قوطی کمپوت و کنســرو، قاب عکس، ماشین لباسشویی، چرخ دوزندگی، شیرآلات بهداشتی، آمبولانس و انواع عروسک از جمله کالاهای گروه ۴هستند. از جملــه کالاهای گروه ۲۷نیز میتــوان به انواع ماهیهای خوراکی، پرندگان زینتی، سگ و گربه معمولی، صدفها، سوپ و آبگوشت و فرآوردههای مربوط به آنها، مواد پاک کننده دندان، تابوت، نخ ابریشم، آبگرم کنهای خورشیدی، روده و شکمبه حیوانات اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *