الهه بهمن آبادی- یزد | رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری یزد در جمع خبرنگاران با ییان اینکه اصلی‌ترین مشکل مرکز مهم قطب ناباروری کشور در یزد کمبود فضا برای انجام وظایف و ارائه خدمات به مردم است افزود : ۶ هزار میلیارد ریال بودجه برای تکمیل ساختمان مرکز ناباروری یزد نیاز است

پروفسور عباس افلاطونیان افزود : عملیات اجرایی این طرح علی رغم تاکید رئیس جمهور شهید از یک سال قبل متوقف شده و با وجود تاکیدهای مکرر جهت یک همت دیگر برای تکمیل آن که براساس آخرین براوردها ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد، اقدامی در این مورد صورت نگرفته است و هر چه می‎گذرد شاهد افزایش اعتبار مورد نیاز آن هستیم. وی خاطر نشان ساخت :عملیات اجرایی ساختمان از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به رغم همه قول‌های داده شده همچنان ساخت آن به کندی انجام می‌شود. وی تاکید کرد با توجه به کمبود فضا برای انجام وظایف و ارائه خدمات به مردم هم‌اکنون این کار در فضایی محدود و برای مراجعه کنندگان و انجام کار بسیار سخت است. افلاطونیان افزود : در صورت تکمیل این ساختمان تعداد مراکز پژوهشکده تولید مثل یزد از شش مرکز به ۹ مرکز افزایش یافته و شاهد ارتقای آن به پژوهشگاه خواهیم بود .معاون پژوهشکده علوم تولید مثل یزد نیزگفت: از ابتدای فعالیت مرکز ناباروری یزد در سال ۱۳۶۸ تاکنون،بالغ بر ۴۵ هزار نوزاد در این مرکز متولد شده اند. دکتر علی محمد عبدلی افزود: پژوهشکده علوم تولید مثل یزد از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان ” پایه گذار درمان ناباروری در ایران” شناخته می شود. وی اظهار داشت: تعرفه های درمان ناباروری در این مرکز بسیار پایین است و خانواده هایی که بضاعت مالی اندکی هم دارند می توانند از خدمات درمانی این مرکز بهره مند شوند. دکتر عبدلی خاطر نشان ساخت : ارائه خدمات درمانی با هزینه اندک در این مرکز ، سالها قبل ازآنکه بیمه ها در زمینه پوشش خدمات درمان ناباروری اقدام کنند، رایج بوده و امروز مفتخریم که یزد به عنوان قطب درمان ناباروری در کشور شناخته می شود. وی گفت : پژوهشکده علوم تولید مثل،اولین پژوهشکده دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد است که شامل ۶ مرکز تحقیقاتی -درمانی ناباروری، مرکز تحقیقات سقط،مرکز بیولوژی سلولهای بنیادی،مرکز آندرولوژی،مرکز زیست فناوری و مرکز حفظ باروری است که هر یک از این مراکز دارای دستاوردهای درخشان در زمینه ناباروری و… می باشند. دکتر عبدلی افزود: این پژوهشکده، در سه زمینه آموزش،پژوهش و درمان فعالیت می کند و تاکنون تعداد ۴۸ فلوشیپ نازایی،۲۴ نفر PHD بیولوژی تولید مثل و دو فلوشیپ آندرولوژی(ناباروری مردان) را پرورش داده که در کل کشور مشغول به فعالیت هستند. وی مجله IJRM را از افتخارات دانشگاه علوم پزشکی و مرکز ناباروری یزد برشمرد که با حدود ۲۰ سال سابقه به انتشار مقالات مرتبط با طب تولید مثل می پردازد و بیشتر مخاطبان آن از کشورهای آمریکا،هند،آلمان،چین،انگلستان و… هستند.
وی ادامه داد: تاکنون تعداد هزار و ۴۷۹ مقاله در این مجله به چاپ رسیده و ۱۷۱ کشور مقالات این مجله را خوانده و استفاده شایان ذکر است مسئولان مراکز تحقیقاتی مستقر در این پژوهشکده هم، پیوند بافت تخمدان جهت بیماران سرطانی به منظور افزایش قدرت باروری،ارزیابی آزمایشات ژنتیک بر روی نمونه های خون زوج های نابارور و زوج های باسابقه سقط مکرر،انجام پژوهش تحت عنوان” تاثیر امواج موبایل بر روی جنین و سلولهای جنینی،ارزیابی باروری های پرخطر،صدور ۷۵ مورد مجوز سقط در چهار سال گذشته، انجام آزمایشات تشخیصی و غربالگری با هدف فرزندآوری سالم،تولید و فروش سلول بنیادی،جذب گرنت تحقیقاتی، دریافت گواهی ثبت اختراع جهت پروژه”گوشت تمیز” با استفاده از مهندسی بافت سلول های ماهیچه اسکلتی را از جمله دستاوردهای این مرکز عنوان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *