شهردار اصفهان: رویداد «شهرجو»، نویدبخش آینده ای خوب برای اصفهان

صدیقه مدنی پور – اصفهان | شهردار اصفهان ضمن تشریح روند مدیریت شهر در دوره ششم مدیریت شهری، رویداد «شهرجو» را نویدبخش آینده ای خوب برای اصفهان دانست.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم‌زاده روز چهاردهم مردادماه در اولین دوره برگزاری رویداد «شهرجو» با بیان اینکه دوره شهرجو نویدبخش آینده ای خوب برای شهر است، اظهارکرد: در این دوره مدیریت شهری، سطوح مختلف مدیریت در چهار سطح راهبردی، برنامه‌ریزی، اجرایی و مدیریت بحران مدنظر قرار گرفت و در اولین لایه، برنامه بلند مدت شهرداری بازنویسی و برنامه ۱۴۱۰ با پنج هدف کلان به عنوان برنامه راهبردی مشخص شد که خروجی آن نقشه راه شهرداری اصفهان است.
وی افزود: در سطح دوم لازم بود این برنامه در قالب برش‌های عملیاتی سالانه تعریف شود که خروجی آن مصوبه بودجه سالانه است، از همین‌رو سال گذشته بهترین بودجه شهری به‌واسطه شفافیت بالا و زبان گویا و رسا ارائه شد. در لایه سوم نیز انتخاب مدیران اجرایی قوی در لایه‌هایی که قابلیت اجرای این برنامه را داشته باشند مدنظر قرار گرفت و تلاش شد مدیریت بحران به عنوان لایه چهارم مورد توجه قرار گیرد، زیرا هر سازمانی باید برای زمان بحران، استراتژی و برنامه داشته باشد. شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری به‌واسطه بعضی ویژگی‌ها همواره در معرض آسیب است، گفت: شهرداری سازمانی مستعد بحران است و کسانی که وارد حوزه مدیریت شهری می‌شوند باید مدیریت بحران قوی داشته و با کوچک‌ترین تهدید از میدان به در نشوند.

شبیه‌سازی مدیریت شهری برای دانشجویان در «شهرجو»
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان نیز در این رویداد گفت: اولین دوره «شهرجو» ذیل باشگاه شهراندیشان با ابتکاری از مرکز پژوهش شورای اسلامی شهر اصفهان و به‌منظور شبیه‌سازی مدیریت شهری برای دانشجویان و جوانان مستعد و نخبه از امروز به مدت ۱۰ هفته برگزار می‌شود. سعید ابراهیمی با تاکید بر ضرورت تعامل شهرداری با اقشار و گروه های مختلف ذی‌نفعان، متخصصان، نخبگان، دانشجوها و شهروندان افزود: بخشی از این جامعه، دانشجویان و جوانان هستند که دوره «شهرجو» برای آنان برنامه‌ریزی شده است. بر این اساس، افراد بین ۲۳ تا ۳۲ سال می توانند در این دوره شرکت کنند. وی با بیان اینکه نحوه آموزش به صورت یک دوره آموزشی میان مدت با بهره‌گیری از انواع روش‌های آموزشی کوچینگ، منتورینگ و تجربه نوردی است، اظهار کرد: روش تدریس در این دوره به صورت آموزش کارگاهی و تعاملی، آموزش معکوس، گیمیفیکیشن، بازدید، کوچینگ گروهی و فردی، منتورینگ و توسعه فردی و سازمانی است. وی اضافه کرد: کارگاه آموزشی و گیمیفیکیشنی پنج‌شنبه‌ها به صورت حضوری، تورهای بازدید چهارشنبه‌ها به صورت یک هفته در میان، وبینار مهارتی روزهای سه شنبه به‌صورت مجازی و جلسه کوچینگ گروهی با حضور مربی اختصاصی یک روز در هفته مطابق روز اعلامی توسط مربی برگزار خواهد شد.

برنامه‌ریزی‌های غیرواقعی، مدیریت شهری را بی‌اعتبار می‌کند
مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان نیز با تاکید بر اهمیت آمادگی یک مدیر جهت مواجهه با چالش‌های دوران مدیریتی خود، ایجاد منابع درآمدی پایدار در مدیریت شهری را امری ضروری دانست و تصریح کرد: مدیریت پسماند و تأمین انرژی، درآمدهای حمل‌ونقلی، مشوق‌ها و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای محلی، وضع عوارض بر آلایندگی و ملاحظه جدی مؤلفه‌های زیست‌محیطی، گردشگری شهری و صنعت تفریحات و سرگرمی، جمع‌آوری تحلیل و بهره‌برداری اقتصادی از منابع اطلاعاتی و داده‌ای، شهر هوشمند و کسب درآمد از ارائه خدمات برخط از مهمترین منابعی است که می‌تواند به شکل صحیح از آن درآمد پایدار ایجاد کرد، اما در برخی عرصه‌ها همچون تولید درآمد از منابع اطلاعاتی و داده‌ای، هیچ اقدامی در ایران صورت نگرفته است. علیرضا صلواتی افزود: برنامه‌ریزی‌های غیرواقعی، حرکت بدون شاخص و پیش‌روی بدون بازخورد، به هدر رفت و اسراف منابع، ریزش نیروی انسانی، بی‌اعتمادی عمومی و در نهایت به شکست و بی‌اعتباری مدیریت شهری می‌انجامد.
وی با بیان اینکه از طریق ترکیب متوازنی از تجربه گرایی و جوان‌گرایی می توان سرمایه انسانی لازم برای توفیق مدیریت شهری را فراهم آورد، گفت: شهر اصفهان امانتی در دست مدیریت شهری است و بنابراین باید با جلب اعتماد شهروندان و ترویج باور قلبی «ما می توانیم»، جذابیت لازم را در آن ایجاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *