47درصد از اشتغال استان یزد در حوزه صنعت است

الهه بهمن آبادی – یزد | رئیس خانه صنعت ،معدن و تجارت استان یزد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان یزد بالاترین سرانه ایجاد صنعت در کشور را دارد افزود : به ازای هر سیصد نفر یک کارخانه فعال در استان وجود دارد به طوریکه چهل و هفت درصد از اشتغال در حوزه صنعت ( صنعتی که پروانه بهره برداری دارد)است

سید علی اکبر کلانتر گفت : صنعت کاشی سرامیک و فولاد بالاترین سهم را درصادرات و اشتغال استان را داشته و در نتیجه بالاترین درآمد استان از این ناحیه است. وی با بیان اینکه توسعه صنعتی در کشور فاقد استراتژی است افزود : خانه صمت استان طی نامه‌ای نزدیک به ۴۰ چالش این بخش را به رئیس جمهور منتخب گزارش داده ولی می دانیم که رفع این چالش‌ها یکی دو ساله ممکن نیست و ضرورت دارد زیرساختهای کشور در این حوزه تقویت شود. وی مشکلات ارزی، بانکی ، مالیاتی ، گمرکی ، صادرات و تامین اجتماعی را از جمله این چالش ها عنوان کرد. وی همچنین به تجربیات کشورهای با سرعت بالای توسعه اقتصادی اشاره کرد و برنامه های بلند مدت تا پنجاه ساله، حاکمیت مطلق قانون، اصل قرار دادن منافع ملی، تنش زدایی و رابطه اقتصادی با همه دنیا و مبارزه جدی با فساد را راهبرد اصلی آنها عنوان کرد .کلانتر مهمترین چالش بخش واحد صنعتی و معدنی را ناترازی انرژی برشمرد و گفت: بیشترین صنایع استان ، انرژی بر است هرچند صنعت بدون انرژی معنا ندارد که باید برای رفع آن راهکاری از سوی مسئولان اندیشیده شود. وی خاطر نشان ساخت :سال ها سرمایه گذاری در تولید برق به دلیل تحریم انجام نشده و ما به سرمایه گذاری بالا در حوزه انرژی نیاز داریم. وی اضافه کرد :در دنیا تولید انرژی دولتی نیست اما سازوکار و تسهیل گری برای فرآیند و ایجاد واحدهای تولیدی انرژی بخش خصوصی ایجاد شده و انحصاری هم نیست و علاوه بر این موضوع بهره بانکی بالا هم تأثیر زیادی روی قیمت تمام شده دارد. رئیس خانه صمت استان در ادامه تعداد واحدهای صنعتی و معدنی استان را سه هزار و ۵۰۰ مورد بیان کرد و گفت: ۴۴ درصد اشتغال این بخش در اختیار افراد غیربومی است که ۸۵ درصد آنها مرد و ۱۵ درصد زن هستند.کلانترافزود: ۶۸ درصد افراد غیر بومی در بخش فولاد ذوب و ریخته گری ، ۵۹ درصد بخش سازه های فولادی ، ۵۵ درصد سلولزی ، ۵۰ درصد پلیمری ، ۴۵ درصد کاشی و سرامیک و ۴۸ درصد نساجی و پارچه فعال هستند.وی خاطر نشان ساخت : همچنین بیشتر افراد غیر بومی به ترتیب در واحدهای صنعتی و معدنی شهرستانهای بهاباد (۶۴ درصد) ، خاتم (۵۸ درصد)، اشکذر (۵۲ درصد )، اردکان (۵۲ درصد ) و کمترین مربوط به شهرستان میبد (۳۸ درصد) فعالیت می کنند. وی افزود : همچنین از مجموع افراد شاغل در واحدهای صنعتی و معدنی استان ۳۱ هزار نفر در یزد، میبد ۱۳ هزار ، اشکذر ۱۲ هزار ، اردکان ۱۰ هزار و مابقی در دیگر شهرستانهای استان مشغول هستند.

وی کمترین اشتغال را هم مربوط به شهرستان بهاباد عنوان کرد
کلانتر افزود : 22درصد واحدهای استان نیز غیرفعال و تعطیل ،46 درصد صد درصد فعال و 32 درصد بین پنجاه تا هفتاد درصد از ظرفیت فعالیت دارند . وی گفت :یشترین واحدهای تعطیل شده در استان مربوط به سازه های فولادی ، فناوری اطلاعات ،نساجی و فرش و پتو هستند وی گفت : بیشترین واحدهای غیرفعال به ترتیب مربوط به شهرستانهای تفت ، بهاباد ، بافق ، خاتم ، مهریز ، ابرکوه و اشکذر و کمترین مربوط به شهرستانهای میبد ، یزد و اردکان است.خاطر نشان می سازد به لحاظ رسته‌های صنعتی در استان یزد به ترتیب ۱۴ درصد واحدها در حوزه استخراج و فراوری سنگ‌های تزئینی، ۱۳ درصد در رسته نساجی، ۱۱ درصد در رسته صنایع غذایی، دارویی و آرایشی، ۹ درصد پلیمری، ۹ درصد صنایع فلزی و هشت درصد صنایع ماشین سازی و مابقی در سایر رسته‌ها قرار دارند. از مجموع 3490 واحد که پروانه بهره برداری دارند بیشترین تعداد مربوط به شهرستان یزد با 1635 واحد و پس از آن میبد با 390 واحد است. بیشترین تعداد واحدهای غیرفعال در حوزه سازه های فولادی، فناوری اطلاعات، نساجی و فرش و پتو هستند که در این میان شهرستانهای تفت و بهاباد رتبه نخست واحد های غیر فعال و کمترین مورد مربوط به میبد است. رئیس خانه صمت همچنین به افتتاح دفتر توسعه روابط تجاری در پاکستان که به همت خانه صمت استان یزد انجام شد اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد تعامل بخش دولتی و خصوصی بتواند خدمات خوبی جهت رفع برخی مسائل حوزه اقتصاد و تولید کشور ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *