برگزاری تور رسانه ای اداره کل بهزیستی استان مازندران

حرمت السادات نورانی – مازندران | توررسانه ای به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان ( 2 تا 8 مهرماه) با شعار« با دست ها بشنویم و درک کنیم» به همت روابط عمومی بهزیستی استان مازندران و با حضور دکتر علی خامه ور معاون توانبخشی بهزیستی مازندران در مرکز تامین و توسعه خدمات بهزیستی شهید فیاض بخش برگزار شد.

دکتر خامه ور گفت : طبق آمار بهزیستی مازندران تا مهر ماه 1403 افراد تحت پوشش خدمات بهزیستی مازندران62 هزار و 114 نفر که در 57 هزار و 229 خانوار زندگی می کنند و هر یک از این خانوار ها یک یا 2 یا 3 معلول دارد. که از خدمات بهزیستی استفاده می کنند.
معاون توانبخشی بهزیستی مازندران نرخ شیوع ناشنوایی در استان مازندران را 28 نفر در هر 10 هزار نفر اعلام کرد و افزود: این افراد 26.6 درصد جامعه معلولین استان مازندران و 14 درصد کل کشور را تشکیل می دهند دکتر خامه تصریح کرد: آسیب شنوایی بک معلولیت پنهان است و شایع ترین نقص مادرزادی است که در بدو تولد اتفاق می افتد و عامل 25 درصد از اختلالات ناشنوایی ناشناخته است. 50 درصد افراد ناشنوا دارای اختلالات ژنتیکی هستند و 25 درصد هم حوادثی مانند زایمان سخت، بیماری زردی و بیماری های عفونی باعث ناتوایی شنیداری می شود و اگر به موقع تشخیص داده نشود دارای معلولیت شنوایی می شود. معاون توانبخشی بهزیستی مازندران با اشاره به این که در سطح استان 2 مرکز در ساری و آمل هر کدام با ظرفیت 50 نفر به افراد دارای اختلالات شنوایی خدمات می دهند بیان داشت: در این مراکز افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند پذیرش و آموزش داده می شوند و ابزارهای کمک شنوایی مورد نیاز را تهیه می کنند و با کمک روانشناسان به پذیرش خانواده های افراد معلولیت کمک می کنند چرا که اگر خانواده نپذیرد زمان طلایی مداخله از دست می رود. دکتر خامه گفت: در این مراکز گفتار درمانگر، مربی آموزشی ، مربی ورزشی و مربی هنری از همه ابزارها برای حضور فعال معلولین در جامعه استفاده می کنند. وی ادامه داد: 17 مرکز حرفه آموزی از شیرخوارگی تا 15 سال را در شیفت صبح و سن بالاتر را در شیفت عصر پذیرش می کند و خدمات می دهد
دکتر خامه ور با اشاره به اینکه در دو مرکز ساری و نوشهر خدمات مربوط به شنوایی سنجی به افراد نیازمند داده می شود بیان داشت: افراد دارای معلولیت ارزیابی شنوایی می شوند و سمعک به صورت رایگان برای فرد کارگزاری شده و فرد به خاطر ارتباطی که برقرار می کند با لبخند مرکز را ترک می کند. وی افزود : در سال گذشته، 1095 سمعک به صورت رایگان و همچنین برای 3088 نفر کمک هزینه ایاب و ذهاب در اختیار جامعه هدف بهزیستی قرار دادیم.
خامه ور به اشتغال افراد ناشنوا اشاره و افزود: افرادی که دارای گواهی از فنی و حرفه ای باشند وام اشتغال داده می شود. و طرح های افتتاحی در هفته بهزیستی بیشتر مربوط به افرادی بود که وام های 150 تا 200 میلیون تومانی با بهره 4 درصد گرفتندو در زمینه پرورش طیور، تولید کفش و ام دی اف کار می کنند و توانستند از چرخه حمایتی بهزیستی خارج شدند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی مازندران بهترین سن تشخیص کم شنوایی در کودکان را قبل از ۳ ماهگی دانست و گفت: مناسب ترین زمان شروع توانبخشی قبل از ۶ ماهگی است. بنابراین والدین عزیز باید اهمیت ویژه ای به برنامه غربالگری دهند و با کوچکترین نشانه و علایمی به منظور تشخیص به موقع و از دست ندادن زمان طلایی اقدامات توانبخشی، انجام تست های تکمیلی شنوایی را مهم تلقی نمایند. معاون امور توانبخشی بهزیستی مازندران به تربیت مترجم ناشنوایان در طی سالهای اخیر با مشارکت شبکه ملی تشکل‌های مردم‌ نهاد اشاره کرد و اظهار داشت: این فعالیت به منظور زمینه‌سازی و افزایش دسترسی گروه ناشنوایان به فرصت‌های اجتماعی، اقتصادی و بهره‌مندی از امکانات مناسب برای ایفای نقش شهروندی طراحی و برنامه ریزی شده است.
گفتنی است مرکز شهید فیاض بخش ساری سابقه تاریخی با قدمت 50 ساله در ارایه خدمات بهزیستی و پزشکی به شهروندان مازندرانی و به خصوص ساروی را دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *