خودروهای فرسوده مانعی برای صادرات بنزین

تحمیل خســارت سنگین خودروهای بی کیفیت و فرسوده بر اقتصاد انرژی کشور، در شرایطی که میزان مصرف بنزین کشور همچنان رو به فزونی گذارده و معادله تولید و مصرف در معرض بهم خوردن است. جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، با بیان اینکه مصرف سوخت خودروهای تولیدی نسبت به میانگین جهانی بالا است، تصریح کرده که اگر خودروها با استاندارد بین المللی
تولید میشد، مصرف بنزین نیز به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش می یافت و میتوانستیم روزانه ۵۰ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته باشیم. میانگین مصرف بنزین در دیماه امسال به ۱۱۳ میلیون لیتر در روز رسید که این مقدار در نیمه اول امسال نیز از مرز روزانه ١١۶ میلیون لیتر بنزین گذشته بود. هرچندکه بنا بر میزان جمعیت فعلی کشور این عدد مصرف بنزین باید بین ۶٠ تا ٧٠ میلیون لیتر در روز باشد.
از فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل، عدم جایگزین کردن خودروهای فرسوده با خودروهای نوساز، پایین بودن کیفیت تولید خودروهای داخلی، پرمصرف بودن آنها و عدم حرکت در مسیر دوگانه سوز کردن خودروها در کنار پایین بودن راندمان پالایشــگاه های کشــور در تولید سوخت با کیفیت بهعنوان بخشی از دلایل مهم افزایش مصرف بنزین در کشور یاد میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *